اخیراً فرصتی پیش آمد تا در حضور یکی از دوستان که مکانیک بسیار کاردان و باتجربه ای است مشغول به آموزش شوم. تخصص اصلی ایشان خودروهای ژاپنی است و تجربه طولانی در تعمیر و سرویس این خودروها و سابقه همکاری با کمپانی آریادیزل را دارند. بر آن شدیم تا از این پس با همکاری ایشان مطالبی را در خصوص تعمیرات و سرویس انواع خودروها تهیه نماییم. در اولین بخش به بررسی پروسه تعمیر یک دستگاه هیوندای آزرا میپردازیم.
خودروی مورد بحث یک دستگاه هیوندای آزرا مدل 2007 بود که با کارکرد 146000 کیلومتر دچار خرابی در قسمت یاتاقانهای متحرک میللنگ شده بود.
علائم این اشکال این بود که با مراجعه خودرو به تعمیرگاه و بنا بر اظهار مالک مشاهده شد که چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (970rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمیرسید. با افزایش دور از 1200 rpm به بالا صدای یاتاقانهای متحرک کاملاً واضح شنیده میشد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.
پس از بررسی تصمیم گرفته شد تا موتور V6 آزرا جهت رفع مشکل از بدنه خارج شود تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود.
مراحل خارج نمودن موتور:
- ابتدا باتری را باز کرده
- آب رادیاتور و روغن موتور را تخلیه میکنیم
- رادیاتور و فن را بیرون میکشیم
- تمامی شیلنگهای متصل به موتور و سوکت های انژکتور و کوئل و تمامی درخت سیمکشی که به موتور و گیربکس متصل است را جدا میکنیم. در آزرا برای هر شمع کوئل جداگانه تعبیه شده است.
- پس از اطمینان از اینکه هیچ سیم و قطعه ای به موتور یا گیربکس وصل نیست چرخهای جلو را باز کرده و پلوس ها را از خودرو جدا میکنیم.
- در مرحله آخر دستهموتورها و نگهدارندههای گیربکس روی رام را آزاد کرده و توسط جرثقیل موتور و گیربکس را یکپارچه بیرون میکشیم.
پس از باز کردن موتور مشاهده شد که موتور دارای جرمگرفتگی شدیدی است بهطوری که روغن به حالت بسیار ناگواری درآمده و سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کنهای هیدرولیکی آن نیز دارای جرم شدیدی بودند. با باز کردن پایین موتور مکانیک متوجه شد که بابیت یاتاقانهای متحرک سیلندر 1 و 4 از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میللنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته میشود.
آسیب به میللنگ تا حدی زیاد بود که با تراشکاری قابل رفع نبود و باید نسبت به تعویض میللنگ اقدام میشد. شدت خرابی آنچنان بود که داخل کارتل روغن و توری اویل پمپ (پمپ روغن) برادههای بسیاری وجود داشت. پس از تهیه میللنگ و تعویض آن باید یاتاقانها و رینگ پیستونها نیز تعویض میشدند. باید توجه داشت که آببندی یاتاقان و میللنگ با یکدیگر باید با دقت بالا توسط تراشکار یا مکانیک انجام شود.
حال به بررسی دلایل بروز این ایراد که هزینه نسبتاً گزافی نیز برای مالک خودرو در پی داشت میپردازیم. استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن شده بود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرمگرفتگی میشوند زمانی که این جرمگرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغنکاری میشود که در آزرای موردبحث جرمگرفتگی مسیرهای انتقال روغن حتی جرمگرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغنکاری صحیح یاتاقانها شده بود و یاتاقانها در شرایط بسیار بدی قرار داشتند.
باید توجه داشت که برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مشابه باید همواره نسبت به تعویض بهموقع روغن و استفاده از روغنهای مرغوب اقدام کرد. حتی با توجه به شرایط استفاده و وضعیت بنزین در کشورمان بهتر است زودتر از موعد نسبت به تعویض روغن مبادرت نمود. پرداخت مبلغ اندکی بیشتر برای روغن مرغوب بسیار بهتر از پرداخت هزینههای گزاف برای تعمیرات است. برای مثال این آزرا بیش از 4 میلیون تومان خرج روی دست مالک گذاشت. به یاد دارم سالها قبل مقاله ای در ((مجله ماشین)) خوانده بودم با عنوان “پول را الآن پرداخت میکنید یا بعداً با بهره” که در آن مقاله نویسنده اشاره کرده بود که پرداخت مبلغ برای نگهداری خودرو بسیار بهتر از پرداختی است که برای تعمیرات انجام خواهد شد. بد نیست بخشهایی از آن مقاله را که به قلم آقای مهندس فرهاد کاشانی نگاشته شده بود در اینجا نقل کنیم:
روغنی که عمر مفید آن گذشته دیگر برای شما روغنکاری انجام نمیدهد. روغن ارزانی که استفاده میکنید ممکن است افزودنیهای لازم را برای انجام کار مفید نداشته باشد و فیلتر ارزانی که استفاده میکنید احتمالاً دارای منفذهای درشتتری از فیلتر اصلی بوده بنابراین روغن را آنطور که باید تمیز نمیکند.
در پایان از آقای سعید صادقی که نگارش این مقاله بدون همکاری ایشان میسر نبود و تعمیرگاه نیوسانترال تشکر می نماییم.

سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ که اطراف آن را جرم فرا گرفته. آزرا فقط در روی میلسوپاپ هوا از CVVT بهره میبرد

دنده استارت و در جلوی آن دنده ی دور موتور که سنسور چشمی با رد شدن دندهها از مقابل آن دور موتور و نقطه ی مرگ بالای سیلندر یک را تشخیص میدهد.
تألیف: حسین ریاحی
تهیه و عکس: سعید صادقی
سلام دوستان اینا همش برمیگرده به نگهداری درست از ماشین منم یه 206 دارم تا الان 110000 تا کارکرده فقط یه بار واشر سرسیلندرشو عوض کردم و یک بار هم جلوبندیشو سرویس کردم .تعویض روغنش هم همیشه سر 7000 هستش و توتال 5000 قوطی هم میریزم دیگه هیچ مشکلی بابت موتورش نداشتم خداروشکر.فقط سرویس به موقع و اصولی مهمه
خسته نباشی واشر عوض کردی پس نه باید موتور پایین میاوردی !
واشر عوض کردن برا ماشینای ایرانی الان دیگه یه چیز عادیه دوست عزیز مثل اینکه تازگیا ماشین ایرانی سوار نشدی نه؟
دلیل اصلی عوض کردن واشر کیفیت پایین واشر و خود سرسیلندر هستش که اکثرا سر سیلندرهای موجود تو بازار ساخت چین، هند و ترکیه هست. تو ماشینایی مثل سمند و 405 و پارس و 206 هم خیلی شایع هست حتی دیدم زیر 20000 تا واشر عوض میکنن
تشکر از آقای حسین ریاحی بابت مطلب مفیدشون
و آقای سعید صادقی بابت عکس ها.
یکی از بهترین مطالب در ضمینه خودرو!
منتظر بقیه مطالب شما هستیم. . .
ازرا پر خرجه
دوستان به نظر شما برای پرادو VX بعد از چند هزار کیومتر باید روغن رو تعویض کرد؟
مال من 61000 رفته دو بار هم روغنش رو تعویض کردم. هر دو بار هم Castrol GTX Magnatec ریختم.
دوست عزیز روغن های خارجی تو ایران ٩٠٪ تو خود ایران پر میشن! روغن های مرغوب ایرانی حتی از این روغنی که شما مصرف می کنید بهترن! تلاوه بر این شما سعی کن هر ٧٠٠٠ کیلومتر روغن ماشینت رو عوض کنی! منم خودم تویوتا دارم! تویوتا ماشینی هست که تا آخر جونش کار می کنه ولی بعدش یکدفعه اگه بهش نرسی از بین می ره!
دوست عزیز کی گفته مگناتک خارجیه ؟ روش زده ساخت ایران تحت لیسانس انگلستان ! لطفا در مورد چیزی که اطلاعات ندارین نطر ندین
عزیز من شما خیلی زودتر باید روغن موتور رو عوض کنید، حداکثر هر 7500 کیلومتر یا نهایتا 10000 کیلومتر (البته حتی اگر خودرو این مسیر رو هم طی نکنه و به اصطلاح خوابیده باشه باید هر 6 ماه یک بار روغن موتور تعویض بشه)، در ضمن به شخصه به هیچ عنوان کاسترول های داخل ایران رو توصیه نمی کنم
سلام.شما باید کاسترول 20/5بریزی که از مگناتک هم بالاتره…کیلومتر کارکردشم20000تاست…مگنا عمر مفیدش10000تاست…اصلا غیر 20/5 هر روغن دیگه باشه بیشتر از 10تا کیفیتش رو از دست میده…20/5تا15تا خوبه…
دوست عزیز61000 تا راه رفته باشی باید حداقل7بار تعویض روغن میکردی!
با سلام ممنون از مطلب خوبتون
این مطلب این رو می رسونه هر موتوری نیاز به سرویس ها و تعویض قطعات خاص خودش را داره و نمی شه یه نسخه واحد برای همه موتورها پیچید به نظرم اولین نکته در مورد هر ماشین و یا هر وسیله خواندن دفترچه راهنماست که ما ایرانیها همیشه آخرین چیزی که بعد از چند سال مطالعه می کنیم دفترچه راهنمای اون وسیله است
تو net car show عکس هاى جدید فورد سوپر دیوتى اومده، میشه راجع بش مطلب بذارید؟
سلام من ازسال 82 دارم از کاسترول سفید استفاده میکنم هیچ مشکلی هم نداره فقط باید از افراد مطمئن خریداری کنید و هر7500 کیلومتر هم عوض بشه
بسیار مطلب مفیدی بود ، فضای پدال هم عوض شد.لطفاٌ از این مطالب بیشتر قرار دهید.
تاثیر این مطالب خیلی بیشتر از اخبار تیونینگ و تغییر کیت بدنه و… ماشینای روز هستش چون رو دیدگاه خواننده ها بسیار تاثیر خواهد گذاشت.
این مطلب عملکرد باطنی یک ماشین روز رو نشون داد و مهمتر از اون اهمیت تعویض واستفاده از روغن درجه یک در عمر قطعات خودرو.
واقعا محصولات هیوندای همگی اشغال هستن!! من قبلا یه سوناتا 2007 داشتم که توی 144 هزار تا یاتاقان زد و 7 میلیون خرج گذاشت رو دستم!!
محصولات کیا بسیار با کیفیت تر هستن و کمتر یاتاقان میزنن و توی خرج میوفتن. مثل پراید یا ریو که محصولات کیا هستن و واقعا خوب جواب دادن توی کشورمون.
من اهواز زندگی میکنم و به زودی میخوام یه ماشینه پلاک اروند بگیرم و احتمالا کیا سراتو نیوفیس یا سیتروئن سی الیزه میگیرم سگش شرف داره به سوناتا و دیگر محصولات هیوندایی.
dost aziz ke mikhay mashin pelak mantaghe azad arvand begiri shoma ounja dastet baraye entekhab baze gozine haye ziyadi ro mitoni entekhab koni
say kon bishtar donbal brand haye amrica o japon beri bekhosos to suv sakhtan in 2 keshvar harfi baraye goftan baghi nemizaran
با سلام خدمت دوستان و صاحب نظران.کسی از هزینه نگهداری جنسیس سدان 2009 و 2010 خبر داره؟حدودا هر چندماه باید تعمیرگاه بره و متوسط چقدر هزینه داره.(فرض کنید ماشین 100هزارتا رفته)
با تشکر فراوان
بهتر بود اینگونه مطالب و تجربه ها رو در انجمن و فروم پدال مطرح بشد،که هم انجمن پدال رونق پیدا کنه،هم کاربران از تجربه های هم استفاده کنن..و این صحفه هم مختص به اخبار تازه و اتفاق های دنیای خودرو بماند…
با تشکر از آقایان ریاحی و صادقی جهت ارائه این مطلب آموزنده و فنی،
امیدوارم اینگونه مطالب که باعث میشوند خواننده درک بهتری از مباحث فنی و علمی خودرو پیدا کند ادامه یافته که نه تنها اطلاعات فرد را در آن زمینه بالا خواهد برد بلکه به استفاده صحیح تر از خودرو کمک شایانی خواهد کرد
درود. بسیار عالی و آموزنده بود. اما این موتور توی عکس که V6 نیست!!!!
ببخشید V6 است! یکم بی دقتی کردم حواسم نبود.
درود .
از اقای ( MR ) و مهدی جان بابت اطلاعات خوبشون تشکر میکنم . عالی بود .
درود
ارادت دارم میلاد جان
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
مطلب خوبی بود
مهندس کاشانی یکی از […] قلم ها رو در زمینه خود خودرو داره(موارد جانبی رو کار ندارم!) مقاله های قدیمیش که واقعا درجه سه بود!!! یعنی مقاله هاش رو الان هیچ کی جرات نوشتنش رو نداره!! ولی خوب مهندس باشی خارجه باشی!! اونم چی دهه هفتاد هر چی بگی درسته!! البته بعضی موقع ها جوابیه هایی براش مردم میفرستادند که ده تا یکیش تو مجله ماشین درج میشد!!
درود .
من این حرف شمارو قبول ندارم مرتضی جان . ایشان یکی از نویسنده های به نام
و معتبر ایرانی در دنیا هستند .
در مورد ایشون کسی میتونه حرف بزنه که در سطحش باشه
درود .
از اقای ( MR ) و مهدی جان بابت اطلاعات خوبشون تشکر میکنم . عالی بود . .
بچه ها من چند وقت پیش به جای روغن گیربکس 75-80 الف روغن 85-90 بوش ریختم توی ماشین (ال90) به نظرتون مشکل ساز میشه ؟
تا جایی که اطلاع دارم ال ۹۰ به نوع روغن حساسه و باید از روغن اصلی خودش (الف) استفاده بشه حالا این روغنی که شما ریختی نمی دونم چقدر تفاوتش تاثیر گذار باشه
خیر دوستان. من ال90 دارم و اینکه میگن برای ال90 فقط elf بریزین حرف درستی نیست و در واقع این elf با رنو قرارداد تبلیغاتی داره و total هم با پژو سیتروئن.
هر روغن 40-10 که بریزین مشکلی نداره.
ضمنا هم الف هم توتال بیشترشون تو ایران پر میشن.
البته اون 40-10 روغن موتور منظورم بود. روغن گیربکس کمی حساستره و هرچند میتونین فقط elf نریزین سعی کنین روغن خارجی بریزین.
مقاله عالی بود منتظر مقالات بعدی شما هستیم
ممنون
باسلام نگهداری خودرو خیلی مهم است من پارس 86 دارم روغن از اول کاسترول ریختم وبین 7000تا 10000عوض می کنم 125000 راه رفته به شکر خدا نه روغن کم میکنه نه آب ونه روغن ریزی داره فقط جلو بندی رو یه بار تعمیر کردم
ازرا واقعا خودروی قوی و پر اپشنیه و سواری نسبتا نرم و راحتی نسبت به سوناتا داره صندلی های بزرگ و راحت از ویژگی های خوب خودروست ولی متاسفانه خودروی پر استهلاکیست و باید به موقع سرویس شود یکی از بدی های استهلاک بالا این است که دیگر فرقی بین ماشین کم کارکرد با پر کارکردنمی گزارند و هر دو را یک قیمت میخرند البته این مساله برای تمامی خودروهای کره ای وجود دارد
ضمن عرض سلام و خسته نباشی خدمت دوستان
یکی از عوامل مهمی که در طول عمر خودرو تاثیر بسزایی دارد کیفیت قطعات خودرو و نحوه نگهداری و تعمیرات می باشد.بعنوان مثال اگر همین خودروی ایرانی را با قطعات با کیفیت مناسب تولید کنند خودروی خوبی است. نحوه رانندگی نیز از عوامل دیگری است که در طول عمر خودرو تاثیر دارد.اما با توجه به قیمت و کیفیت خودروی ایرانی من ترجیح می دهم بیشتر پول بدم اما سوار این خودرو نشوم.
با تشکر از دوستان
دوستان عزیز تعمیرگاه نیوسنترال دارای صفحه ی فیسبوک نیز هست. لینک پیج:
https://www.facebook.com/pages/New-central-%D9%86%DB%8C%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84/1513373925565252?ref_type=bookmark
با سلام و تشکر
بنده قصد داشتم که یک خودرو آزرای دست دوم تهیه کنم ولی مردد بودم و با خواندن مقاله شما منصرف شدم