نیسا تینا خودرویی است که برای نخستینبار در سال 2003 و در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سالهای 2003 تا 2008 به تولید میرسید اما نسل دوم آن که نسبت به گذشته کمی کوچکتر شده بود، در سال 2009 معرفی شد.
نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چرا که به عنوان مثال، تینا هماکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی با نام نیسان آلتیما شناخته میشود.

Nissan Teana 2011
هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونههای وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانهای شش سیلندر 2.5 لیتری (این مدل با نام 250XV مشهور است) با توانایی تولید 182 اسببخار و گشتاور 228 نیوتنمتر بهره میبرد.
این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمانبندی سوپاپهاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل میکند. در این مدل، مصرف سوخت ترکیبی خودرو در حدود 9.5 لیتر است که با درنظر گرفتن باک 70 لیتری آن دیگر جای نگرانی نیست.
بر روی تینا، اخرین نسل گیربکسهای پیشرفته نیسان و همان CVTهای معروف نصب شده است. البته این گیربکس قابل تعویض با نمونههای 6سرعته دستی نیز هست.
سیستم تعلیق این خودروی 1550 کیلوگرمی نیز بگونه ای است که تحمل حداکثر وزن 2040 کیلوگرمی را برای آن امکانپذیر میسازد.
فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به 5.7 متر رسانده که نسبت به طول 4.8 متری آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.
سیستمهای کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتا سیستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در این خودرو دیده میشود.
ایربگهای سرنیشینان جلو، پردهای و جانبی که مجموعا به 4عدد رسیدهاند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعا نا امید کننده ظاهر شده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.
در نمای ظاهری، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازههای خودرو نظرشما را جلب میکند اما با این حال وقتی پشت فرمان آن قرار میگیرید کمی نظرتان تغییر خواهد کرد و به جمعوجور بودن طراحی کابین آن پی خواهید برد ولی به هرحال برای سوار نمودن 5 نفر سرنشین هنوز هم میتوان به آن اطمینان کامل داشت.
ادوات داخلی هرچند طراحی سادهای دارند اما موقعیت دسترسی به آنها کاملا مناسب است. تریم چوبی دربها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.
اما چرم صندلیهای و همچنین کیفیت ادوات قرار گرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائینتر از سطح انتظارات شماست؛ وعلیالخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شما را عصبانی کند!
نبود دوربین عقب یا حداقل سنسور دنده عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصا اقدام به نصب ایندو آپشن میکنید، از سوی نمایندگی احتمالا به باطلکردن گارانتی 36 ماهه خودرو خود متهم خواهید شد.
همانطور که انتظار میرود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتی ممکن است به عدد 9.6 ثانیهای نیز برای شتاب آن دست یابید.
هنگام نشستن در تینا و بخصوص در ردیف عقب، برخلاف نیسان ماکسیما، تکانهای تعلیق دیگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پیچها وارد شوید به لطف سیستمهای پایداری متعدد آن، با مشکلی مواجه نشده و راننده و سرنشین جلو نیز با خیال راحت، پیچ را تحمل خواهند کرد.
اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چرا که طراحی صندلیها بگونهای نیست که کاملا بدن را در خود جذب کند. از اینرو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچها، بسیار محتمل میشود.
یکی از ویژگیهای خوب تینا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ بدین معنی که در سرعتهای زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان متناسب با شرایط رانندگی، بتدریج کمتر خواهد شد (اما بقدری نیست که خودرو از فرمان شما سرپیچی کند).
این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعا دردسر ساز است چرا که فرصت انجام عکسالعملهای سریع را کاملا از آنها میگیرد. طوریکه در حین تعویض سریع لاینها بویژه در سرعتهای 110 تا 120 این امر کاملا خود را نشان خواهد داد.
قیمت تینا در بازار در حدود 63 تا 67 میلیون تومان است که با داخلی شدن ساخت آن ، شاید تا حدود 54 میلیون تومان نیز کاهش یابد.
- *متن فوق چکیدهای است اصلاحشده از مقاله « از سرزمین خورشید تابان » به نویسندگی علی رزوان و مسیح فرزانه؛ چاپ شده در سیصد و چهل و یکمین شماره مجله ماشین.
عالی
البته به زیبایی کابین ماشین های المانی نیست بی اغراق!!
افسوس که افسانه هست…….
زیرش خیلی کوتاه هه تو دست انداز ها گیر میکنه ماکسیما تو هوا میگیرتش
دوست عزیز ماکسیما3000سی سی هستش
خیلی بد فرمه ….
با سلام.خواستم بدونم مدلهای 1390 و 1391 دارای گیربکس cvt هستن یا فقط اتوماتیک هستن؟
به آدم شخصیت می ده
سلام دوستان من و پدرم مصمم بودیم تویوتا کمری 2013 یا 2014 صفر بخریم و اصلا به فکر تیانا نبودیم تا اینکه اتفاقی تو همشهری یه مورد استثنایی پیدا کردیم فول وارداتی 2009 کارکرد 8000 رنگ بادمجونی ( عنابی تو سند خورده ) من شناختم از تیانا همین بود که شنیدم با کیفیت ترین خودروی کشوره با کارشناس رفتیم اصالت و تقریبا صفر بودن ماشینو تایید کرد الان خیلی راضیم و خوشحالم که تویوتا نخریدم چون پشت تویوتا هم نشسته بودم از اپشن که هیچی نداشت حداقل با 120 تومن ادم انتظار داره سانروف صندلی چرم چیزی داشته باش خلاصه با 114 معاملش کردیم اگه سوالی داشتید دوستان من در خدمتم amin.r72@gmail.com
اتفاقا تینا آپشن خیلی کم داره…
هرچی هم باشه برند نیسانِ
الان که اتفاقى این مقاله رو خوندم جیگرم کباب شد.یه ماشین با همون سطح کیفى تولید عرض سه سال حدود صد میلیون گرون شده.شما کشورى رو میشناسید که این طورى باشه؟
سلام من تجربه تیانا را داشتم ماشین بسیار نرم و خوش فرمانی است اما جند مشکل کوجک که نتیجه مونتاز است داشت که فروختمش اول وضعیت دوربین و سنسور است که قابل جایکزین أما اول کارانتی رو مخدوش می کردبعد جنس اصل نمیشه دوم سیستم صوتیش بود که حتیusb خور نداشت و کیفیت بایینی داشت بعد یکسری ایتم های اولیه مانند بازشدن درب کابوت بدون جک اینها همه باعث شد که با تردید به کیفیت این ماشین در اترمونتاز بنکرم حتما به این موضع هم توجه کنید که بازار دست دو خوبی ندارد و وقتی کسی ١۴٠میلیون بول ماشین میده ریز بین میشه الان کمریSE2013دارم این ماشین هم بعضی ابشن ها رو نداره متل أبینه تاشو کرم کن سرد کن صندلی مموری صندلی ولی این ابشنها کاربرد روزمره زیادی ندارد بهر حال از بین ماشین هایی که داشتم درسدانها اول کادنزا بعد تیانا هندلینک و نرمی فوقالعادهای داشتند
نسبط به قیمتش خوبه
من اگه پولشو داشتم بدون شک مزدا3 نیو میرفتم حتی اگه یه خانواده 4-5 نفره هم داشتم…
فوقالعاده است ! من دارمش کارم ماشینه عشق ماشینم هستم!!
بینظیره تو کلاس و قیمت خودش√
رقیب۶سیلندرش ماکسیما و آزرا هستن با حجم موتور و مصرف سوخت و آپشن کمتر!!
آزرا که صحبتش نیست با اون استهلاکش تازه مقایسه ماشین کره ای با ژاپنی اصلن اشتباهه!!!
ماکسیما هم که به تاریخ پیوسته…
حجم موتور بالاتر مصرف بیشتر آپشن کمتر(آزرا و ماکسیما رو میگم)
رقیباش تو ایران لکسوسis250 وتویوتا کمری هستن! تویوتا آپشن نداره ۴ سیلندره شتابش کمتره و..
فقط یک سقف پاناروما فلان قدر قیمتشه!! اگه تو این رنج قیمت این آپشنها رو بخوای چاره ای جز کره ای های ۴ سیلندر(سوناتا و اپتیما) نداری! که بنظر من شاگرد نیسان هم نمیشن کره ای ها!!!
تو این قیمت تو ایران محشره ! رقیب نداره!! ژاپنی بی همتا!
گفتم که کارم ماشینه (نمایشگاه دارم) یعنی همه جور ماشین داشتم و دارم پس بهتر از یکی که یه ماشین داشته میتونم مقایسه کنم! در ضمن جدا از اینکه کارم ماشینه , عشقم هم ماشینه!! عشق ماشینم!
شک نکنید تو رنج قیمت خودش و سایز اتاق و کلاس خودش با این آپشنها وگیبرکس cvtمعرکش رقیب نداره!
البته چند تا ضعف جزیی داره که قابل اغماضه چون بقیه ماشینها هم بی عیب و ضعف نیستن.
√√ درود…
اینکه میگن با سه تا سرنشین بزرگسال کف ماشین به خیابون گیر میکنه چیه دیگه؟
تویوتا کرولا2014 GLIخوبه؟
منبع:
سایت پدال