رانندگی در زمستان، مهارتهای خاصی لازم دارد و علاوه بر آن، نیاز به تجهیزات خاص در این شرایط وجود دارد. در همین حال، برخی نکات ساده را نباید فراموش کرد؛ اشتباهاتی که افراد تازهکار، ممکن است مرتکب شوند.
۱۰) رانندگی بدون تمرین قبلی
اگر یک پارکینگ خالی و یا یک راه کوهستانی سراغ دارید که هیچ خطری جز خودتان، در آنجا تهدیدتان نمیکند، بروید و تمرین رانندگی کنید. رانندگی در زمستان، فرصت یادگیری رانندگی برای کسی نمیگذارد و داشتن گواهینامه هم، برای آمادگی کامل برای رانندگی در این شرایط، دلیل کافی به حساب نمیآید. البته یک استثنا وجود دارد و آن هم گواهینامهای است که در فنلاند قبول شدهاید.
۹) روشن گذاشتن سیستم کنترل کشش
شاید فکر کنید که سیستم کنترل کشش برای جادههای لغزنده، کارآیی بسیار زیادی خواهد داشت که البته درست است؛ ولی زمانی را در نظر بگیرید که در جایی گیر کردهاید و سیستم کنترل کشش، برخلاف خواستهی شما عمل میکند.
۸) حرکات سریع در رانندگی
تصور کنید که در حال رانندگی هستید و خودرو شروع به لغزیدن میکند. شما با شدت روی ترمز فشار میآورید. همین کارتان باعث میشود تا کنترل خودرو را بیشتر از دست داده و منحرف شوید و به چیزی برخورد کنید. همچنین اگر حرکات زیادی در فرمان داشته باشید، به همین سرنوشت دچار خواهید شد.
۷) نزدیک شدن به سپر عقب خودروی جلویی
اگر هنگام رانندگی در یک جاده شلوغ و لغزنده، آنقدر به خودروی جلویی نزدیک شدهاید که میتوانید جزئیات سپر عقب را کامل از هم تشخیص دهید، فاصلهتان با این خودرو خیلی نزدیک شده است و باید به فکر بیشتر کردن فاصله با آن باشید.
۶) باقی گذاشتن برفها روی اتومبیل
برفهای نشسته روی شیشه عقب و سقف باعث مزاحمت دید راننده خودرو و دیگر وسایل نقلیه شده و باعث تصادفات ناخواسته خواهد شد. همینطور هنگام کمکردن سرعت یا توقف کردن، میتواند باعث بروز حادثه شود.
۵) سرعت آهسته بیش از حد در جاده
سرعت کم همیشه به معنای ایمنی بیشتر نخواهد بود. بهعلاوه، شرایط برفی و سرما، دلیل نمیشود که خودروهای زیادی را پشتسر خود منتظر بگذارید. حرکت با سرعت نزدیک به سرعت مجاز جاده، میتواند در این شرایط مفیدتر باشد.
۴) رها کردن همهچیز به عهده سیستم دیفرانسیل تمامچرخ
اگر میتوانید از خودروهایی سوار شوید که سیستم دیفرانسیل تمامچرخ (AWD) دارند، قبل از هر چیز باید بدانید که این سیستم شما را از گیر کردن نجات نخواهد داد، مگر اینکه خودتان هم شرایط را درک کنید.
۳) استفاده از تایرهای تابستانی
میتوان از تایرهای تابستانی در فصل زمستان هم استفاده کرد، ولی در نهایت در جایی، در یک نقطه و زمان خاص، خودرو را زمینگیر خواهند کرد. تایرهای تمامفصل شاید تا حدودی این مشکل را حل کرده باشند، ولی استفاده از تایرهای زمستانی، عملکرد بهتری را برای رانندگی ایجاد خواهد کرد.
۲) خاموش گذاشتن چراغها
دید رانندگان در هنگام بارش برف، بهشدت افت میکند. بنابراین سوئیچ چراغها را زده و سعی کنید مانند یک ستاره بدرخشید!
۱) سرعت گرفتن در شرایط بد آبوهوا
رانندگی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای یک جاده با این محدودیت سرعت، در یک روز آفتابی، تصمیم بسیار خوبی است؛ البته اگر به رانندگی خود، اطمینان کامل داشته باشید. ولی وقتی شرایط جاده، عادی نیست، ریسک نکنید؛ زیرا سرعت در یک راه یخزده، بسیار کشنده خواهد بود.
بگذریم از اینا سوبارو با دوج چقدر خوشگلن
نهایت خریت اینکه توی جاده برفی با سمند بری مسافرت مثل خر توی برف گیر می کنی در اومدنت هم با خداست
آره واقعا حالا مگه بقیه محصولاتش چیه همه اشغال
فنلاند گفتی و داغ دل مارو تازه کردی. یه روزی منم میرم فنلاند و دوره ی رانندگی میبینیم ( مخصوصا دریفت… )
به سایت اپارات برید و وارد سرویس اشتراک ویدیو بشید و اینو سرچ کنید درگ فراری 458 spyder و مرسدس amg sls . خیلی جالبه
درود . خب لینکشو بذار پژمان .
واقعا مفید و اموزنده بود
سلام وممنون از بابت مقاله خوب شما آقای حسینی و در ضمن جالی خالی مقالات کاربردی وآموزشی تو سایت پدال احساس میشه امیدوارم بیشتر به این مهم توجه بشه.
من اهل یزد نیستم ولی روزی که برف اومد اونجا بودم! باید می دیدین مردم بیچاره که تجربه رانندگی در برف رو نداشتن چطور مثل ماشین های اسباب بازی به هم برخورد میکردن. فکر کنم آخرین برف یزد 8 سال پیش اومد! امسال هم اومد!
گزارش مفید با تصاویر عالی،
مورد6یکی از عادت های رانندگان ایرانی است که واقعا ناشایسته،پاشش برف خشک از روی ماشین جلویی باعث یخ بستن روی شیشه ماشین پشتی میشه که با برف پاککن قابل تمیز کردن نیست و حتما باید از آبپاش استفاده کنید(اگر یخ نزده باشد)دید هم بسیار کم میشود مخاطبین محترم پدال لطفا این مورد رو در نظر بگیرید…
راستی یه سوال!
اگر یک نفر(تنها) در یک شب زمستانی وسط یک جاده بسیار خلوت کوهستانی با یک 405 بدون زنجیر چرخ در 20 سانتی متر برف گیر کرده باشد و حتما باید در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسد ، چه کاری باید انجام داد در چنین شرایطی؟
در این شرایطی که شما گفتی,اولش که باید دعا کنه(که معمولا جواب نمیده!)بعدشم که اشهدشو بگه(-:
اولین راه کم کردن باد تایرها و رسوندنش به حداقلی که لاستیک اسیب نبینه
حرکت با دنده سنکین و خیلی محتاط و با ارامش کاز دادنه ترمز در موارد بسیار کم استفاده شه در شیبهای تند که ماشین با سنکین ترین دنده هم دور میافته استفاده از نصف قدرت ترمز دستیه بجای ترمز زدن مداوم
از گرگها بخواد یک دستی به ماشینش بزنند شاید راه افتاد
زنگ میزنی به امداد جاده ای ( نمیدونم اصلا داریم یا نه ) اون ها هم با هلی کوپتر میان سراغت همینطور که وارد هلیکوپتر شدی تا یک چایی داغ بخوری رسیدی مقصد ، البته در این لحظه تو که از خستگی تو ماشین به خواب رفتی از خواب میپری میگی لعنتی مغزم تو خواب فکر کرده من المان زندگی میکنم

اینا که چیزی نیست تا حالا با سی جی 125 توبرف ترمز جلو زدی کتلت شی 1 هفته بری بیمارستان
سلام دوستان عزیز و ماشین باز
من کار به این پست ندارم.فقط یه خواهشی ازتون دارم.بین خودروهای سمند ، پژو405 و رانا کدوم یک رو میپسندید.قیافه مهم نیست.واسه من کارایی ماشین از لحاظ فنی مهم هست و خلاصه اینکه کمتر به تعمیرگاه بره.فرض کنید هرسه ماشین صفرکیلومتر هستن.با تشکر قبلی ازهمه شما دوستان عزیز
سمند. رانا رو که اصلا فکرش رو هم نکن. اشغاله محضه.
405 های جدید هم اصلا بدرد نمیخوره. نه طراحی نه کیفیت نه راحتی
حداقل سمند کیفیت بهتری نسبت به 405 داره.
درود .
با این که منم با امین موافقم ، ولی نظر من روی ال 90 است .
تو بدترین جاده ها و سنگلاخ ها جواب میده .
تو خریدش شک نکن.
سمند هم ماشین خوبیه ، ولی باید مدام بهش برسی تا لش نشه . اگر نه از
405 و پرشیا و رانا و … خیلی بهتره .
موفق باشی .
با این موافقم که باید به سمند بررسی اگر از ماشین خوب مواظبت نمی کنی سمند نخر
سلام.
منم با دوستان موافقم،اگه از ماشین مراقبت نمیکنی و برا استفاده روزانت میخوام سمت سمند نرو،خودشو زود میندازه!!با نگاه کردن ب سمندای مدل پایین و مقایسشون با 405های همون مدل میتونی بفهمی 405 استیل اصلی خودشو ب این راحتی از دست نمیده!!!
پورشه بخره بجاش خوبه؟
با این پولای مفتی که میدیم و گرونی این گاری ها چی بخره بنده ی خدا
این سورن های جدید یه هوایی بهتر از قبلی هاشن
عزیزم ماشین تو ایران با این نوع مونتاژ مثل هندوونه است ما یه سمند EF7 داریم توی این دو سال فقط روغنشو عوض کردیم و شیشه برقی سمت راننده خراب شد داییم هم همین مدل رو داره هر روز تعمیرگاه است البته همه سمند ها صدا توی کابینشون زیاده راستی از ال نود E1 خوشت نمیاد ماشین خوبیه
سلام به همه دوستان.تشکر ازهمتون
ایجور که مشخصه سمند بهتر از بقیست.متین جان هم گفته ال نود e1 اینم همون قیمتهاست.هنوز دودلم.این ایران فرغون و سایپا رو آدم با ترس ولرز ماشین میخره ازشون
بیچاره اون 911 !!!
نیانگذار چای گلستان، ایران خودرو سمنان را خرید
پرشین خودرو: گروه صنعتی ایران خودرو در راستای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت،مجموعه تولیدی در حال تکمیل خود در استان سمنان را به بخش خصوصی واگذار کرد.
به گزارش «پرشین خودرو»، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این جلسه گفت: یکی از سیاست های مهم دولت تدبیر توجه به بخش تولید و واگذاری امور اقتصادی به مردم است.
هاشم یکه زارع متذکر شد: پیرو سیاست های کلی نظام در خصوص واگذاری امور به بخش خصوصی از مدتی قبل مذاکره برای واگذاری مجموعه تولیدی سمنان را آغاز کردیم که این مذاکره ها منجر به توافق های نهایی و انعقاد قرارداد شد.
وی افزود: مالکان جدید مجموعه تولیدی سمنان تاکنون در خصوص واردات خودرو فعال بوده و این اتفاق خوبی است که تصمیم گرفته اند وارد عرصه تولید شوند. این اتفاق خوب را باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت تبریک گفت.
یکه زارع با بیان اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی که با خرید مجموعه سمنان وارد عرصه تولید شده اند از این به بعد رقیب ما به شمار می آیند، افزود: ما از داشتن رقیب خوب لذت می بریم و حتی اعلام می کنیم که آمادگی هر نوع حمایت و کمک به این رقیبی که بتواند به صنعت و تولید کشور کمک کند را نیز داریم.
رئیس هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو نیز در جلسه واگذاری مجموعه تولیدی سمنان به بخش خصوصی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی فعال کردن ظرفیت های اقتصادی و صنعتی کشور تاکید ویژه ای دارند و در این راستا یکی از محورهای اصلی را واگذاری امور به بخش خصوصی قرار داده اند.
محسن صالحی نیا افزود: امیدواریم فعالان بخش خصوصی که گام در صنعت خودرو گذاشته اند بتوانند علاوه بر تولید محصولات کیفی در زمینه های مختلف از جمله فروش و خدمات پس از فروش نیز گام های موثری بردارند و به افزایش فضای رقابتی در کشور کمک کنند.
وی ادامه داد: مالکان جدید مجموعه تولیدی سمنان سابقه حضور چندین ساله در عرصه خودرو را داشته اند و این اطمینان وجود دارد که براساس این تجارب فعالیت های تولیدی و توسعه ای مطلوبی داشته باشند. وزارت صنعت، معدن و تجارت و گروه صنعتی ایران خودرو نیز آمادگی هر نوع کمک، همکاری و حمایت از همکاران جدید بخش خصوصی را دارند.
سید محمدرضا گرامی رئیس هیات عامل و مدیرعامل شرکت سرمایه گذار بخش خصوصی نیز ضمن تقدیر و تشکر از وزارت صنعت، معدن و تجارت و گروه صنعتی ایران خودرو که با دید باز و ملی از این گروه استقبال کردند، افزود: مجموعه تولیدی که ایران خودرو در استان سمنان ایجاد کرده یکی از بهترین خطوط تولید خودرو در کشور است و این موضوع مسئولیت ما را برای نقش آفرینی در صنعت خودرو بیشتر می کند.
کارخانه ایران خودرو در شهرک صنعتی سمنان در زمینی به مساحت بیش از 50 هکتار جنب منطقه ویژه اقتصادی سمنان واقع شده است. عملیات راهاندازی خط تولید محصولات ایرانخودرو سمنان با ظرفیت سالانه 120هزار دستگاه سالیانه در سال 1389 آغاز شد.
فاز نخست این پروژه شامل سالن های مونتاژ، تکمیل کاری ،انبار قطعات تولیدی و ساختمان های جنبی و تاسیسات زیر بنایی مورد نیاز بوده است که اجرا شده است.
درود .
ممنون . خیلی مطالب خوبی بود .
اون بوگاتی چه جراتی داره با اون سرعت میره .
ایران و المان
من از بوگاتیه خیلی خوشم اومد لامصب فرقی نداره براش
جاده ی برفی
جاده ی کویری
جاده ی کوهستانی
جاده ی شهری
تو ترافیک
تو پارکینگ
تو کارواش
توکارخونه
تو تعمیرگاه
تو موزه
و……همیشه می درخشه.
مثل الماس . قربونش برم
(پرچم بالاست)
کویری!
کوهستانی!؟!؟!؟
خوشیا…
بله . مشکلش چیه؟؟؟ گفتم . جاده ی کوهستانی . جاده ی کویری نگفتم افرود که فکر کنم شما خوشی که نظر و کامل نمی خونی
(پرچم بالاست)
تا حالا کوهستان رفتی آیا!
بله . کوهستان رفتم ولی شما تا حالا 1000اسب بخار به گوشت خورده
(پرچم بالاست)
عکس بوگاتی کشته منو
فکر کنم کنترلش تو اسفالت سخت باشه . چه برسه به برف
واقعا مصالب خوب و آموزنده ای بود… برای بعضی از افراد خیلی مطالب به درد بخوری.
آقا سیستم 4WD با AWD چه فرقی داره؟خیلی ممنون
سیستم 4WD همیشگی نیست و باید خودت به کار بندازیش و چون دو دیفرانسیل مجزا از هم داره نمیشه باهاش به راحتی پیچید و دیفرانسیلهای جلو و عقب هر کدوم ساز خودش رو میزنه. این سیستم فقط برای مسیرهای کوتاه مستقیم مثل سربالایی های کوه ها یا تو برف جواب میده. اما سیستم AWD در واقع دارای سه دیفرانسیل است که یک دیفرانسیل وظیفه هماهنگی بین دیفرانسیلهای جلو و عقب رو داره و اونا رو هماهنگ میکنه و به همین علت میتونه همیشه درگیر باشه. سیستمهای جدید دو دیفرانسیل اکثرا AWD هستن مثل 4MATIC بنز یا XDrive ب ام و.
دوست عزیز خیلی خیلی ممنون بابت راهنماییت
بنظرتون جیپ میتونه از این برف دربیاد یا کمک نیاز داره؟
تمام این خودروهایی که عکساشون بالا هست سگشون می ارزه به ماشینهای سوسول کره ای اصلا آشغالن یه سر به تعمیرگاهها بزنید
سیستم 4wd همونیه که رو شاسی بلندا نصبه و همیشگی یا دایمی نیست و بصورت انتخابی عمل میکنه ولی awd یا all weele drive بصورت دایمی در مداره حتی در سرعت های بالا مثل لامبورگینی و آیودی یا xdrive در bmw یا 4matic سواری های مرسدس
سلام.
مرسی پدال،هم آموزنده بود هم عکسای نازی گذاشته بودی!!!!
اینا دیگه چی هستن !!!!!!!… هنوز با پراید تو برف که هیچ تو اسفالت خشک و هوای صافو افتابی نرفتن که راه مستقیم خدای چپ کنه…
اون اگزوز بوگاتی منو کشته
مردم ایران فکر میکنند که چراغ های ماشین فقط برای شب هاست….متاسفانه فرهنگ سازی نشده که در هوای ابری-بارانی و مخصوصا برفی حتی ساعت 12 ظهر هم باید چراغ ها رو روشن کرد!
تو هوای صاف تابستون از مه شکن عقب استفاده میکنند چشم راننده عقبی رو از کاسه در میارن اما این هوا که مخصوص این چراغ هاست اصلا استفاده نمیکنند!!!
(از خودمان شروع کنیم.)
متاسفانه تو کشور ما ایران مردم فکر میکنند که چراغ اتومبیل فقط برای شب هاست و فرهنگ سازی نشده که در هوای ابری- بارانی و مخصوصا برفی هم باید چراغ ها رو روشن کرد حتی اگه 12 ظهر هم باشه…چراغ اتومبیل 2 وظیفه داره: 1) دیدن 2) دیده شدن
تو شب های صاف تابستون میان مه شکن عقب رو روشن میکنن چشم راننده پشتی رو از کاسه در میارن ولی این هوا که مخصوص این چراغ هاست اصلا استفاده نمیکنند!
(از خودمان شروع کنیم.)
سلام دوستان
راستش من اینجا تو فنلاند زندگی می کنم حدودآ 15 سال است که اینجا هستم هیچ وقت ندیدم یک روز پلیس بیاد تو تلوزیون به مردم راجب آّب و هوا تذکر بدهد چون واقعآ خود مردم اینحا خیلی رعایت می کنند از چیزهای جزی تا موارد بسیار مهم و می خواهم بگم ما ایرانی ها هم هیج چیز به لحاظ درک وفهم از این عزیزان کم ندارم
به امید سلامتی و رعایت در رانندگی همه هم وطنانم در تمام جادهای ایران عزیز
شاد باشید
امیر