اکثر خودروهای امروزی دارای ترمز دیسکی در محور جلو و برخی از آنها هم در تمامی چرخها هستند. دیسک، یکی از مهمترین اجزاء سیستم ترمز است که نقشی اساسی در توقف خودروی شما دارد. یکی دیگر از انواع ترمزهای دیسکی معمول در خودروها ترمز دیسکی با گیره شناور تک سیلندر است. که در این مقاله به نحوه عملکرد این نوع ترمز پرداخته می شود.

ترمزهای دیسکی در ب ام و
اجزاء ترمز دیسکی عبارتاند از:
- بالشتک های ترمز (لنت های ترمز)
- گیره که شامل پیستون هم می شود
- صفحه گردان که بر روی هاب سوار شده است
ترمزهای دیسکی خیلی شبیه به ترمزهای لقمه ای دوچرخه می باشد. ترمزهای دوچرخه از گیره تشکیل شده است که بالشتک های ترمز را در مقابل چرخ فشار می دهد. در ترمز دیسکی خودرو لنت های ترمز بر روی صفحه گردان یا روتور به جای چرخ فشار می آورد و نیرو هم به جای کابل از طریق نیرو هیدرولیکی تا مین می شود. اصطکاک بین دیسک و لنت ها در واقع باعث می شوند تا سرعت دورانی روتور کمتر شود.
خودرو در حال حرکت انرژی جنبشی به اندازه مشخصی دارد و نیروی ترمزی باید بر این انرژی غلبه کند تا بتواند خودرو را متوقف کند. هر بار که شما خودروی خودتان را متوقف می کنید در واقع انرژی جنبشی را به انرژی گرمایی تبدیل نموده اید. این انرژی گرمایی به وسیله اصطکاک بین لنت و روتور به وجود می آید. به همین علت اکثر خودروها مسیرهای ورود و خروج هوا را بر روی روتور ها تعبیه می کنند. ترمز های دیسکی به وسیله چندین پره خنک می شوند. این پره ها بین دو صفحه دیسک وجود دارد. این پره ها هوا را به داخل دیسک هدایت می کنند و باعث خنک شدن سطح دیسک می شوند.
در شکل زیر می توانید شماتیک دیسک ترمز را از نمای نزدیک مشاهده فرمایید.

Disc Brake Diagram
ترمز های خود تطبیقی:
ترمز های با گیره شناور تک پیستونه دارای خاصیت خود تنظیمی است (Self-Adjusting). همچنین این قابلیت را دارد که به طور خودکار در مرکز قرار بگیرد (Self-Centering) گیره می تواند از طرفی به طرف دیگر بلغزد پس بعد از هر بار ترمز گیری خود به خود به سمت مرکز جا به جا می شود. همچنین به دلیل اینکه هیچ گونه فنری برای برگرداندن لنت (بالشتک) ترمز به جای اولیه نیست، همواره لنت در فاصله ای خیلی کم نسبت به روتور قرار دارد. این مسئله خیلی مهم است چون پیستون موجود در ترمزها دارای قطر بیشتری نسبت به پیستون بزرگ در سیستم ترمزی است. اگر پیستون ترمزی به سمت سیلندر برگردد یعنی فاصله بین لنت و دیسک زیاد باشد، برای سیستم ترمز نیاز به نیروی زیادی است از طرف سیال که دوباره لنت ها را با دیسک درگیر کند.
خودرو های قدیمی دارای چهار پیستون در گیره بودند. دو پیستون در هر طرف وجود داشت و بالشتک ترمز را به سمت دیسک می فشرد. این نوع طراحی تقریباً منسوخ شده است چون گیره های تک پیستونه ارزان قیمت تر و همچنین مورد اعتماد تر خواهند بود.
ترمز های اضطراری:
خودرویی که تمام چرخ هایش داراب ترمز دیسکی است باید از ترمز های اضطراری نیز بهره ببرد که از طریق مکانیزم جدا فعال می شود. بسیاری از خودروها از کابل برای فعال کردن ترمزهای اضطراری استفاده می کنند. برخی از خودروهای چهار چرخ ترمز دیسکی دارای ترمز کاسه ای جدا نیز هستند که بر روی چرخ های عقب خودرو تعبیه می شود. معمولاً از طریق کابل فعال می شود و هیچ گونه مسائل هیدرولیک در کار نیست.
سرویس کردن ترمزها:
معمول ترین سرویس ترمزها، تعویض به موقع لنت ها است. بر روی لنت ها معمولاً یک قسمت آهنی وجود دارد که به آنها پوشش شاخص (Wear Indicator) گفته می شود. وقتی که بر اثر استفاده از ترمز و همچنین اصطکاک بین مواد قسمتی از لنت ترمز سابیده شد، پوشش شاخص به دیسک برخورد می کند و صدای سوت مانند تولید می کند. این بدان معنی است که زمان عوض کردن لنت ترمز رسیده است. همچنین راه های دیگری از جمله بازید لنت ترمز از طریق باز کردن گیره وجود دارد.
برخی اوقات یکسری خطوط عمیق خورده شده بر روی دیسک نمایان است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که یک لنت به انتها رسیده برای یک مدت طولانی بر روی خودرو نصب شده است. بعضاً پیش می آید که دیسک ترمز تاب بردارد و مسطح بودن خود را از دست دهد. اگر چنین اتفاقی برای دیسک شما بیفتد معمولاً در هنگام ترمز گیری نه چندان شدید ترمز شما شروع به لرزه یا ارتعاش می کند. هر دو این مشکلات به وسیله ماشین کاری روی سطح دیسک قابل حل شدن هستند. هر زمان که لنت های ترمز را تعویض می کنید نیازی به ماشین کاری دوباره بر روی دیسک نیست. شما تنها زمانی به پرداخت کاری دیسک نیازمندید که دیسک شما تاب برداشته باشد یا خطوط عمیق بر روی آن ایجاد شده باشد. در حقیقت پرداخت کاری سطح دیسک عمر آن را کوتاه می کند. چون با هر بار ماشین کاری ضخامتی از دیسک کم می شود.
دوستان یک سوال.آیا سورن تمام چرخ هاش دیسکی هست؟تیپ 5 چطور؟
تیپ 5 هست
سورن elx هم هست
زیگما جان تمام چرخ های هردو ماشین دیسکی هستند.
سورن معمولی نیست.
تیپ معمولیش فقط چرخ جلو دیسکیه
نه همه ماشین های سایپا و ایران خودرو جلو دیسک و عقب ترمز کفشی دارن
جالب بود ….اگه میشه بازم از این مطالب آموزنده بذارید
عالیه…

عالیه…
همینجوری ادامه بده داداش…
ترمز رو ول کن …. رینگ M6 و نگاه کن با دیسکاش
با تشکر از آقای طهوری
آموزنده بود
ممنون
اینو خوب اومدی
________________________(پرچم بالاست)_____________________________
F.A
کالیبرای ترمز رنگی خیلی دوست دارم
وای ………………
یعنی من حال میکنم با این مطالب علمی- خودرویی…
ما که کاری از دستمون بر نمیاد فقط امیدواریم خدا به خود نویسنده و خانوادش خیر بده…دمت گرررررررررررررم
جالب بود پدال من …. تو با این مطالب داری هم خودتو بالا میکشی هم مخاطب هاتو
ممنون پدال. مثل همیشه عالی
خیلی خوب بود ، سپاس
سلام.یه سوال دارم.امنیت ترمزگیری و فاصله توقف در خودروهای 4چرخ دیسکی بالاتره (مثل رانا یا206تیپ5)یادر خودروهایی که2چرخ دیسکی اند و چرخای عقب کاسه ای(مثل تندر یا405)؟یه سوال دیگه-چرا سیستم ترمز بوش بهتر از مندو عمل میکنه؟یا بهتر بگم چرا خطا های مندو بالاتر از سیستم بوش؟یه سوال دیگه آیا ترمز عقب405 میشه دیسکی کرد؟هزینش چقدره؟یه سوال دیگه چرا ترمز سمند با absبهتر از 405باabs هستش؟(هم در فاصله توقف هم در بهتر جمع کردن ماشین با اینکه سمند سنگین تر از 405هستش)لطفا جواب بدین؟و سوال آخر به نظر من ترمز تندر از بقیه خودرو های زیر40تومن واقعا بهتره ویا با ترمز رانا که4چرخ دیسکیه برابری میکنه علت چیه؟چون تندر 2چرخش دیسکیه و 2تا دیگه کاسه وچرا ترمز405در مدل abs دار انقذر خطا داره و در کل داغون؟؟؟؟؟؟؟؟؟
درود.
بنده خدا چقدر سوال داری!!!!
عملکرد ترمز های دیسکی خیلی بهتر از کاسه ای است.ولی نسبت به کاسه ای
گرون تر تمام میشود.علتشم اینه که چون در مجاورت هوا هست و خنک میشود.
ولی کاسه ای نه.ترمز دیسکی عملکرد بهتری در سیستم ABS دارد تا کاسه
ای . پس با این نتیجه 4 چرخ دیسک بهتره.
علت عملکرد بوش رو نمیدونم ولی فکر کنم جون دقیق تره و مهندسی تره.
بیشتر سیستم انژکتور های ماشین ها هم بوش هست .
ترمز 405 رو هم میشه دیسکی کرد.
فقط خود کارخونه نمیخواد ، چون ارزون تره . اگر نه که هیچ فرقی بین
اکسل عقب 405 پرشیا و سمند و پارس ELX نیست.هزینشو نمیدونم ولی قدیم
200 تومان بود.
ترمز سمند بهتره چون فکرکنم با EBD هستش. بعدشم چون سنگینتره و از
پیستون و بوستر بزرگتر بهره میبره.
ترمز ال ممد بهتره چون به روز تره . بعدشم ال ممد سبک تره.ولی من پشت
سمند LX نشتم ، پشت ال ممد هم نشستم . ولی ترمز سمند قویتر از ال ممد
بود.البته اینو بگم که معیار مشخصی نداره چون ماشینای ایران م3 تخم
مرغ شانسی میمونه.
ترمز 405 هم فکر کنم م3 پراید میمونه و فقط برای چرخ های عقب چشمی
داره.کلا تعطیله.من چند بار نزدیک بوده تصادف بد جور کنم . باید 2 الی
3 بار بکوبی رو پدال تا پر کنه. درسته؟؟؟؟؟؟؟
موفق باشی.
((( ایران و المان )))
حاجی همش نمیدوونم و فک کنم شد که…
درود.
وقتی چیزیرو 100درصد مطمئن نیستم با قطعیت حرف نمیزنم.
حالا الان چه مشکلی برای شما پیش امده ؟؟؟
اولا سال 89 405 abs داشتیم و شخصا خیلی با این ماشین رانندگی کردم به نظره من 405 ای بی اس اصلا ترمز تداره
اگر با سرعت 50 به بالا ترمز نسبتا شدید بزنیترمز نمیگیزه یا در حال ترمز گرفتن آسفالت تاب داشته باشه اصلا و ابدا ترمز عمل نمیکنه و تنها امیدت اول خدا بعد دنده معکوس و تذمز دستیه
.حتی یه بارم سرم اومد ترمز نگرفت مجبور شدم دستی کشیدم خدا رحم کرد خوردم به جدول ئ ریگ به کل نابود شد
اما هنوز که هنوزه نمیدوونم چرا ترمز اش اینجوری بود و راجع بش هیچ نظری نمیدم
ثانیا چیزی و که بش اطمینان ندارین عنوان نفرمایین.
ثالثااین قسمت از سخنانتون برا من ایهام داره..
(ترمز ال ممد بهتره چون به روز تره . بعدشم ال ممد سبک تره.ولی من پشت
سمند LX نشتم ، پشت ال ممد هم نشستم . ولی ترمز سمند قویتر از ال ممد
بود)
با کدوم رانندگی کردین و با کدوم رانندگی نــکردین؟؟
سلام دوستان.
من سمندEF7دارم ومتاسفانه مثه خیلی از بر بچه های دیگه از ترمزش راضی نیستم.ترمزabsداره ولی اگه وقت ترمز روی یه برآمدگی بره اصطلاحا پله میکنه وشمارو میبره تو باقالیا.بعضی از دوستا خودشون رفتن وabs شونو قطع کردن واز ترمز معمولی استفاده میکنن؛ ولی من میترسم دستکاریش کنم بدتر بشه.بهرحال ممنون از نویسنده وتمام دوستان این سایت.بخدا میسپرمتون…
امیر.ش از قم
اولا سال 89 405 abs داشتیم و شخصا خیلی با این ماشین رانندگی کردم به نظره من 405 ای بی اس اصلا ترمز تداره
اگر با سرعت 50 به بالا ترمز نسبتا شدید بزنی ترمز نمیگیزه یا در حال ترمز گرفتن آسفالت تاب داشته باشه اصلا و ابدا ترمز عمل نمیکنه و تنها امیدت اول خدا بعد دنده معکوس و ترمز دستیه
.حتی یه بارم سرم اومد ترمز نگرفت مجبور شدم دستی کشیدم خدارحم کرد خوردم به جدول ئ رینگ به کل نابود شد
اما هنوز که هنوزه نمیدوونم چرا ترمز اش اینجوری بود و راجع بش هیچ نظری نمیدم
ثانیا با تمام احترام نسبت به نظر شما اما چیزی و که بش اطمینان ندارین عنوان نفرمایین.خوانندگان رو صحبت های شما حساب باز میکنن
درود.
من پشت 405 مدل 91 نشستم ، ترمز افتضاحه ، بعضی از
مواقع ترمز شدید میزنی ، زیر پات خالی میشه .
باید دوبار الی سه بار بزنی رو پدال تا پربشه.اگر نه
رفتی لای باقالیا .
سمند EF7 مدل 90 هم روندم ، همینطور ال ممد مدل 89 .
سمند ترمزش از ال 90 قویتر بود و گیرایی بهتری داشت .
اما لازم به ذکر است که بگم ال 90 مدل E1 بود .
بعدشم منظور من این بود که ال 90 چون از سیستم ترمز
به روزتری استفاده میکنه ، از رانا بهتره با این که
چرخ عقب کاسه است .
ولی ترمز سمند ال ایکس EF7 از ال 90 بهتره . البته
تو مدل هایی که من تست کردم . ترمز سمند مشکلات ترمز
405 رو نداره . حتی مدل SE .
((( ایران و المان )))
اقا ما که سوات درست و حسابی نداریم اما فکر کنم رو ترمز کاسه ای اصلا امکان نصب ای بی اس نباشه ها!؟ هست؟
یکی به ما بگه. جون فکر کنم اصلا قابلیتش رو نداشته باشه.
یکی که میدونه به مام بگه
سیستم ترمز لوگان بوستر های بهتری داره و همینطور از EBD برای هماهنگی ترمز استفاده میکنه … خوبیش اینه که بر خلاف ترمز های پراید و خانواده 405 پشت ماشین در ترمز های شدید نمیچرخه
سلام.من هم سوال دارم. آیا دیسک های سوراخ دار که برای بهتر خنک شدن هست گران تر هستند؟ چرا؟ و اگه فقط تفاوتش در سوراخ یودنه چرا تمام دیسک ترمز ها سوراخ نیستند تا بهتر عمل کنند؟
سازنده ی ماشین میاد مقدار حرارتی رو که دیسک تحمل می کنه رو حساب می کنه . برأی خودرو های ملئ نیازی نیست که سوراخش کنند زیرا حد أکثر سرعتی که میشه رفت بیشتر از 150 تا نیست . بعضی جاها سوراخ کردن هم کافی نیست و سازنده ها از دیسک های سرامیکی استفاده می کنند!!!!!!! (Super veloce)
درود.
بله گرانتر هستند.
وقتی که یک دسک رو سوراخ سوراخ میکنند و یا شیار میدهند ، از مقاومت دیسک
در برابر فشار گیره و پیستون که پشت لنت ها هستند کم میشود . در نتیجه
میان این از الیاژ های محکم تر و با در صد تحمل بیشتر در برابر گرما
استفاده میکنند که در قیمتشون تاثیر بسزایی دارد.
موفق باشی .
((( ایران و المان )))
در سیستم ترمز هم، پورشه همیشه از بهترین ها بوده.
ترمز دیسکی پراید که میگن همینه
!!!
بعضی دیسک ها گرد هستن ولی اطرافشون زبونه زبونه هست. مثلا مثل دیسک های جلو موتور های طرح ویوو
کسی میدونه چرا؟
احتمالا برأی خنک کاری بهتر است ، زیرا سطحش با هوا بیشتر تماس داره . من همجین سیستمی رو روى دوجرخه ها دیدم!!!!!!! (Super veloce)
سلام توی بعضی ازترمز ماشین ها فقط در جلو 4تا سمت راست و4سمت چپ در کل 8عدد نصب میشه
مرسی پدال ! ولی فکر کنم خیلی مختصر و مفید توضیح دادین .
منم یه سوال بپرسم…
ترمز های عقب روی ماشین های تولید داخل فقط وقتی ترمز دستی میکشیم فعال میشه؟ یعنی با فشردن پدال ترمز ، ترمز های چرخ های عقب هیچ عکس العملی نشون نمیدن؟ من 206 دارم و وقتی ترمز میکنم به نظرم میاد ته ماشین هم پایین میاد.. برام سوال شده که ایا با فشردن ترمز، ترمز های عقب هم درگیر میشن یا نه؟
بله ولی ترمز های جلو خیلی قویتر هستند . در همه ی ماشین ها ترمز عقب هم کار می کنه ولی 70-80 درصد قدرت ترمز مال جلو هست!!!!!!!! (super veloce)
سلام به همه.
یبارم یکی از آشناهای ما 405 خریده بود
(طبق گفته خودش)آقا بعد گذشت 6-7 ماه(شایدم بیشتر)این اصلا لنت عوض نمیکرد
یعنی لنتاش کم نمیشد
آقا یروز تو اتوبان ترمز میکنه،میبینه ترمز نمیگیره
اما پدال ترمز هم دیگه بالا نمیاد،همینجوری ک میرفته
یهو صدای بدی از چرخای جلو در میاد و ماشین قفل میکنه…
خلاصه،با یدک کش میبرن تعمیرگاه،میبینن لنت دیسک ترمز رو خورده
وچون دیسک نازک شده،براثر فشار شکسته…
فک کنم اینم دستاورد جدید ویران خودروئه…///
خدایا،میدونم بخاطر توجه توئه ک مابا این ماشینا صحیح و سالم سفر میکنیم،اما بازم خودت هوامونو داشته باش…
اتفاقا ماشین منم که رفتم برای چک لنت ترمز بهم گفتند دیسکت داره خورده میشه !
این موضوع احتمالا به علت آلیاژ مزخرف دیسک و جنس افتضاح لنت باشه. البته تجربه خود من هم تقریبا اینجوری بود که لنت ایرانی اصلا مصرف نمیشد انگار ولی رو دیسک خط مینداخت و صدا میداد یعنی مثلا بعد از شیش ماه که لنت ایرانی رو نگاه میکرد هنوز ضخمتش تغییری نکرده بود ولی وقتی از لنت های اسپانیایی و یا فرانسوی ( 206 دیگه) استفاده میکنی بعد شیش ماه کاهش ضخامت به خصوص در لنت های عقب( تیپ 6) واضح و محسوسه.
به نظر من از میان قطعات ماشین کمترین پیشرفت رو ترمز ها کردن . دیگه تو بهترین حالت ها 30 متر 100 تا صفرشونه. خیلی ناجوره آدم انتظار داره خیلی بهتر از اینا باشه
سلام خسته نباشید
ایادیسکی کردن ترمزهاعقب پرایدی که ترمزهاجلوش دیسکیه کاراصولی وخوبیه یانه
آیا زاویه قرار گیری ( موقعیت کالیپر به لنت ،90 -45 و . . . درجه نسبت به دیسک ) در عملکرد ترمز ها تاثیر دارد ؟
اواتار مبارک!
ممنون ، دست آقا میلاد درد نکنه که راهنمایی کرد!!!!!!