معمولاً خودروها پس از طی مسافتها و سالهای متمادی افت شدیدی در توان پیدا میکنند. تعویض به موقع روغن موتور و نگهداری صحیح از موتور خودرو تا حد زیادی میتواند از افت شدید کارایی خودرو جلوگیری به عمل آورد. برای اینکه بتوانید در سربالاییها و مواقع اضطراری کم نیاورید حتماً نیازی به خودرویی پیشرفته و گران قیمت ندارید. با بهکارگیری توصیههای ذیل میتوانید از خودروی خود به خوبی روز اول خود استفاده کنید.
در ادامه به پنج روش ساده و ارزان قیمت جهت بازیابی یا افزایش توان خودرو اشاره میکنیم.
5. هوای خنک ورودی
این اولین توصیه هر شخص دانا جهت افزایش توان خودرو است. ایده این کار از اینجا نشئت میگیرد که هوای سرد دارای چگالی بالاتری است (تراکم مولکولی بیشتری دارد) در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد سیلندر میشود تا با سوخت ترکیب شود. در نهایت باعث میشود که احتراق سریعتر اتفاق افتد و این بدان معنا است که توان بیشتری را میتوانیم از موتور بگیریم. در واقعیت میتوانیم به افزایش 5 تا 7 اسب بخاری خودرو در ازای ورود هوای خنک به داخل موتور اشاره کنیم.
البته یکی از فاکتورها هوای ورودی موتور است. اگر در مناطق سردسیر ساکن هستید باید به فکر تأمین کردن عوامل بعدی تأثیر گذار بر روی توان خودروی خود باشید.
4. اگزوز خروجی:
عدم وجود اگزوز (برداشتن منبع، تغییر غیر اصولی آن و از این قبیل) میتواند بسیار بر روی عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. این بدان معنا است که شما مسیر لوله از کاتالیست موجود در لوله اگزوز تا انتهای خودرو در صندوق عقب را مستقیم نمودهاید. به گفته Jeff Zurschmeide نویسنده کتاب “هندبوک افزایش عملکردهای کوچک جدید” این کار میتواند کل سیستم را دچار مشکل کند. افزایش تعداد اگزوزها میتواند گازهای خروجی حاصل از احتراق را بیشتر به سمت بیرون انتقال دهد. با خارج کردن هر چه بیشتر گازهای حاصل از احتراق، فضای بیشتری برای مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق باقی میماند و این خود باعث افزایش توان موتور میشود.
3. استفاده از کاتالیست با جریان بالا
وقتی که کارخانه برای اولین بار مبدل کاتالیست را بر روی خودروها سوار میکند، قصد ندارد تا عملکرد خودرو را با این کار افزایش دهد بلکه میخواهد هوای تنفسی ما تمیز باقی بماند. نزدیک به یک دهه طول کشید تا کاتالیست ها پیشرفت داشته باشند. اگر خودروهای دهه 80 تا 90 میلادی را در اختیار دارید خیلی شانس آوردهاید که میتوانید از سربالاییها جان سالم به در ببرید!!. با تعویض کاتالیست های کهنه و قدیمی با مدلهای جدید High-Flow میتوانید تغییر را حتی زیر پدال گازتان متوجه شوید. البته با توجه به اینکه این کار غیرقانونی است، غیرعلمی هم هست که در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نمایید. تحت هیچ شرایطی در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نکنید.
2. حقه تایر
میخواهید باور بکنید یا نه، ولی ترفند بسیار جالبی در تایرها وجود دارد تا بتوانید قابلیتهای خودروی خود را افرایش دهید. با از بین بردن زاویه Toe-in که کارخانه برای خودرو مدنظر گرفته است و چرخهای جلو اندکی با زاویه نسبت به هم قرار میگیرند، و موازی کردن دقیق جهت چرخش آنها در مسیرهای مستقیم، اندکی بهبود را شاهد خواهید بود. افزودن تایرهای فاق کوتاه نیز میتواند باعث بهبود شتاب گردد اما در عین حال سرعتسنج خودرویتان را به اشتباه خواهد انداخت. البته با تعویض رینگ خود با یک نمونه کموزن آن میتوانید بر عملکرد خودروی خود تأثیر بسزایی بگذارید. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم میتواند خودروی شما را سبک کند، البته یقیناً جیب شما را هم بینصیب نمیگذارد!
1. ریفلش کردن
با reFlash کردن برنامه ECU خودروی خود، زمانبندی سوپاپها، مخلوط سوخت و هوا و دیگر ورودیهای اسب بخار خودروی شما تغییر خواهد کرد. از مزایای ReFlash کردن به جزء افزایش توان خودرو میتوان به امکان غیرفعال کردن آن برای از بین نرفتن گارانتی ذکر کرد.
با حضور توربوشارژ و سوپرشارژ بر روی خودرو، ReFlash کردن میتواند به موتور خودرو را واقعاً تقویت کند و در موتورهای با تنفس طبیعی این میزان تأثیر ممکن است تنها نیم اسب بخار باشد!
ما که یه 90 L داریم سربالایی خوبه ولی فقط پاتو از رو گاز برنداری چون اگه برداری دیگه روت نمیشه به ماشین های دیگه نگاه کنی
میشه توربوشارژر رو ماشینای معمولی مثل 206 استفاده کرد؟؟
بله و استفاده هم می شه…(روی 206 رو اطلاع دارم)
دوست عزیز توی مجله یه 206 رو آزمایش کرده بودن که تیون شده بود و دارای توربوشارژ و اینترکولر و خیلی چیزای دیگه بود که حدود 20 میلیون تومن تموم شده بود.شتابش هم اگه اشتباه نکنم بین 5 تا 6 ثانیه بود.
از موتور206 rc هم استفاده میشه،قیمتش حدود 9 میلیون با تجهیزات کامل هم استفاده میشه که یه غولیه واسه خودش،کلا روی تیونینگ علمی و تخصصی 206 جدیدا چندتا از دوستان شروع به کار کردن،و نتیجه های وحشتناکی هم گرفتن،
یکی از دوستان(آقا محسن) با آر سی خودشون حتی مرسدس c350 رو تو درگ شکست دادن،لینک فیلمشم خواستین می فرستم
روی تمام ماشین ها میشه توربو و توربوشارزر استفاده کرد ولی به تدریج باعث اصیب دیدن موتور خودرو میشه
رو همه ماشین ها میشه نصب کرد
هانا:
رو پیکان و پراید که دیگه نمیشه داداش
پس نگو همه ی ماشینا
بگو بیشترماشینا
سر بالایی جائیست که باید از دور های بالای موتور استفاده کرد
ولی نمیدونم چرا بعضی ها نمیخوان دور موتور ماشینشون از 4000 بالاتر بره
مورد داشتیم در سربالایی طرف ماشین رو گذاشته دنده 4 و پاش هم تا آخر روی گاز سرعت 20 کیلومتر در ساعت
احسان جان، من هم از موردای این شکلی زیاد دیدم
طرف با خودش میگه بذار کمتر به ماشین زور بیاد، و اینقد با ماشین دنده مرده میره که صفحه کلاچ و پیستون و سرسیلندر و…، همه رو به کام مرگ میکشونه
این موردا توی کامیونها خیلی نمود پیدا میکنه، مخصوصا کامیون های قدیمیِ بنز
دقیق زدی به هدف صادق جان ، ” طرف با خودش میگه بذار کمتر به ماشین زور بیاد ” نمیدونه که از حداکثر توان ماشین استفاده نمیکنه و بیشتر داره به ماشین فشار میاد
دور موتور ماشینای معمولی نباید خیلی بالا بره! نمونش خود من که با سمند دور موتور رو به قرمز می رسوندم که آخرش تسمه تایم به فنا رفت!
شاهین جان نه در اون حد که برسونی به نقطه قرمز
تسمه تایم به فنا رفت یعنی اینکه سوپاپ و پیستون هم همراهش رفتند نه ؟
شاهین، حرفی هم که تو زدی، برا خودش داستانایی داره
کنار یارو نشسته بودم، حالا مثلا میخواست با سرعت و شتاب بیشتری با ماشین برونه، یعنی اینقد به این ماشین گاز میداد که اگه موتور دست و پا داشت، طرفو میگرفت به باد کتک!
بهش گفتم آخه قدرت موتور هم نسبت به دور موتور یه رنجی داره، اینجوری نیست که که پاتو بذاری رو گاز تا اشک موتورو دربیاری
کلاَ اگه افراط و تفریط رو از ایرانی بگیری، ایران نابود میشه!!!
داداش صادق زیاد از فنی سر در نمی یارم ولی فکر نکنم اون زمان پیستون اینا به فنا رفته باشن.اینو تقریبا از رفتار پدر فهمیدم البته!
والا من نمیذارم دور موتور به قرمز برسه! حدود 500 دور به قرمز مونده دنده رو عوض میکنم!

ولی هیچ کدوم مثل تندر نمیشه! کلا ردلاین نداره!
آقای طهوری از مطلب آموزندتون خیلی ممنون
فردا برم ببینن میتونم چندتاشو روی ماشینم انجام بدم
خیلی حال میده وقتی ماشین آسفالتو می خوره
یه مورد دیگه هم به این موارد میتونید اضافه کنید، البته تاثیر خیلی زیادی نمیزاره، ولی بی تاثیر هم نیس
استفاده از بنزین های سوپر به جای معمولی و در کل بنزین های با اکتان بالا
نظرتون در مورد فیلترهوای مناسب(مثلا k&n)یا فیلتر هواهای مخروطی چیه صادق جان؟
سورنا جان، به فیلتر اشاره کردی، یادم افتاد
تقریبا همه معتقدن که هر چی دِبی هوای ورودی موتور بیشتر باشه، باعث بیشتر شدن قدرت موتور میشه (که کاملا هم درسته) ولی به چه قیمتی؟؟
بعضیا حتی فیلترای هوا رو هم درمیارن که هوا بدون هیچ کم و کاستی وارد موتور بشه، این کار محض غلطه.
رو همین حساب یه سری فیلتر ها هستن مثل همون K&N که خودت اشاره کردی، در حین اینکه بالاترین میزان ممکن هوا رو در اختیار موتور میزارن، بیشترین پالایش آلایندگی رو هم انجام میدن، که این کار هم مسلما تاثیر خودشو رو راندمان ماشین میزاره
البته سورنا جان، این رو هم مد نظر قرار بده، تاثیرات فیلتر هوا روی فدرت موتور فقط تحت یه شرایط خاص ایجاد میشه و فیلتر، به خودی خود، توی اکثر موارد (یا شایدم همه) میشه گفت فقط روی صدای موتور تاثیر گذاره
صادق جون این بنزین با اکتان بالا همیشه خوب نیست به خاطر ضریب کمپرس ماشینا.الان دقیق یادم نیست چرا ولی یه سرچ بزنی دلیلشو میاره.
درسته شاهین جان، این مورد مخصوصا در مورد ماشینای پیکان، پراید و پژو و امثالهم بیشتر نمود پیدا میکنه
البته برای ماشینایی که نسبت تراکم بالایی دارن، باید هم اکتان بالا باشه، وگرنه موتور ماشین دچار کوبش میشه (knock)
توضیح نسبتا ساده نسبت تراکم!
نسبت تراکم برابر با: حجم کل جابجایی سیلندر تقسیم بر حجم محفظه احتراق
حجم کل = بالاترین نقطه سیلندر TDC + پایین ترین نقطه سیلندر BDC + محفظه احتراق.
مال پیکان ک 7 به 1 و پنزین اکتان بالا روش تاثیری نداره
اگه بخواد تاثیری بزاره رو اینا میزاره:
206 10 ب 1 و 405 9.3 ب 1 و پراید 9.5 ب 1
در کل نسبت تراکم 9 به بالا باید از بنزین با اکتان 92 به بالا استفاده شود…
پدال جان، نمیدونم چرا نظرم برای تایید رفت توی نوبت!
داداش، رسیدگی کن که سریع تایید شه
شاهین جون فکر نکنم ضرری داشته باشه ها.
میگن ماشینایی که ضریب کمپرس بالاتری دارن به بنزین با عدد اکتان بالاتری احتیاج دارن تا موقع تراکم احتراق نا به جا اتفاق نیوفته. چون گاز هر چی بیشتر متراکم بشه گرم تر میشه و ممکنه بر اثر این گرما قبل از جرقه زنی احتراق رخ بده، به خاطر همین در اونا باید از بنزین با عدد اکتان بالا استفاده بشه
سلام محمد جان،من بد نوشتم.منظورم از بد بودن در واقع اون نبود! میخواستم بنویسم که توی بعضی ماشینا که ضریب کمپرس پایین(شایدم بالا-چون اینو خیلی وقت پیش تو مجله خونده بودم دقیقا یادم نیست.) دارن به دلایلی که نوشته بود و من یادم نیست،بنزین با اکتان بالا تاثیر چندانی نداره و در واقع اتلاف پول هستش.
ماشین ما همینجوریش اسفالتو میخواد بخوره..اخه کاربراتشو پارسال بابام عوض کرد و یه کاربرات توربو شارژ رفت فرانسه و از اون جا اورد .ماشینمون الان تو سربالایی ها یک صدای با حالی میده
مطلب خیلی خوبی بود.
دریک مجله خودرویی نوشته بود که با استفاده از آب در داخل سیلندر قدرت موتور خودرو رو میشه افزایش داد.البته این کار فقط در خودرو های مسابقه ای انجام میشه.
تعویض شمع با نمونه های قویتر (از لحاظ قدرت جرقه زنی)هم باعث احتراق بهتر و افزایش توان موتور خواهد شد.
پراید هم وقتی میخواد حرکت کنه لاستیکاش همینطوری میشه یعنی خود پراید داره حقه ی تایر رو برا ما سوار میکنه دمش گرم
دور موتور بالا کمتر به موتور اسیب میزنه تا دور کم(دنده مرده)
البته به نوع خودرو هم بستگی داره .یکی از دوستام که سمند داره در اتوبان دور موتور ماشینو خیلی بالا برد سر سیلندراش سوخت ، نزدیک 1تومن تو خرج افتاد.از طرفی هم پسر عمه ام با پراید141 تو دندنه 2 نزدیک 70(دور موتور بالای 5500)تا میرفت ماشین آخ نمیگفت . اگه سیستم روغن رسانی ، رادیات و کیفیت قطعات موتور خوب باشه دور بالا به موتور اسیبی نمیزنه
مرده دنده دادن پدر ماشینو در میاره .یه دوستی داشتم با سرعت 70تا دور موتور روی 2میداد 5ماشین یه قرقری میکرد که دلم میخواست واسش زارزار بگریم .ولی اینو هم باید گفت رانندگی با دور موتور بالا معمولا از 4000به بالا در طولانی مدت باعث مستهلک شدن زود هنگام موتور خواهد شد .طبق تجربه ی شخصی خودم و تحقیقاتی که خودم اینور و انور از تعمیرکارای مجرب پرسیدم معمولا بهترین دو موتور برای تعویض دنده بین 3000تا 3500میباشد البته این قضیه برای سر بالایی که که جهت حفظ شتاب ماشین به دو موتور بالاتری نیاز داریم فرق میکند.درضمن این مساله تو مارکای مختلف ماشینا یه کوچولو فرق میکنه
آخ ــــ آخ آکوردــــه 96رو نیگاه (عکس اول ) چقد دنبالش گشتیم پیدا نکردیم . . .
البته همه ی این موارد تو ایران معنی نداره . . .
بابا ال نود ماشین عالی یه گاز خورش هم خوبه تنها ماشین مونتاژ داخلی هست که دور موتورش محدودیت و خط قرمز نداره خودم کامل تا رو7آوردمش ولی استوپر نخورد فقط کیلومتر برید
فکر کنم تو 6300 باید کات آف بشه ! حتما اشکالی داشته
انصافا ال 90 موتور قلدری داره
ولی اگه بخواین با ظرفیت کامل تو جاده کوهستانی باهاش برونید حتما تاثیر منفی داره
مهمترینش تنفس وهوای ورودی هست که نویسنده اول مطلب اشاره کرد سیستم جرقه زنی هم خیلی تاثیر داره که من تجربشو دارم (شمع های ایریدیوم)همینطور صفحه کلاج هر چی نو تر باشه تو شتاب و قدرت تاثیر داره درضمن دور موتور را هم نسبت به دنده ای که میخوای عوض کنی باید بالا ببری که در سربالاییهادور موتور را بیش از حد معمول باید بالا برد وخیلی چیزای دیگه که دوستان اشاره کردن
سال 85 یه آردی صفر خریدم برای کارای شرکت…بگذریم ک چه دماری از ما درآورد تا قابلیت رانندگی پیدا کرد و چه مشکلاتی تو 1000کیلومتر اول داشت!
محض خنده پیشنهاد دادم تیونش کنیم که همه قبول کردن و از فیلتر هوای اسپرت و وایر شمع و شمع قویتر و دست آخر یه سایکلون و برداشتن مثلن کاتالیزورش و رینگ و لاستیک 206…
خلاصه مصرف کلی پایین اومد و کولر روشن با ذکر اشهد 140 تا میرفت!
تازه الان خودم یدونشو دارم مدل 84 یشمی.
خدایی اگه بخوای دور موتورش رو مدام رو 4 یا بلاتر نگه داری سریع تسمه دینام+ تسمه هیدرولیک از بین میره!
اما من اومدم شمعهای NGK ژاپنی + دیسک و صفحه مستحکم با مارک !!! + دف تویوتا کرونا اندختم+ فیلر گیری، زمین تا آسمون ماشین تغییر پیدا کرد که الان (تیر ماه 93) 1نزدیک به 1 میلیون دراومد.
1- صدای ماشین فوق العاده کم شد
2- شتاب+سرعت بهبود پیدا کرد، بخصوص شتاب.
3- با دور موتور پایین تر همون سرعتهای قبل رو میرم
4- مصرف سوختم امده پایین.
بعد رفتم گاز کولرم رو آلمانی زدم، نزدیک به 100 تومن شد اما واقعا نه 405 دادشم نه پارس پدرم به این خنکیه! اینو تمام اعضای خونواده گفتن، چون گاز کولر خودروهای داخلی تماما چینیه!
موفق باشید همگی.
جالب بود یادم باشه وقتی ماشین خریدم از قدرت موتورش راضی نبودم این کارارو انجام بدم
پرشیا دارم 6200 رو تا دنده 4 پر میکنه دنده 5 میره رو کفی..با مزدا3 نیو 7500 رو پر میکنم..کات آف که نداره ولی کامپیوتر یه فحشهایی رو صفحه مینویسه بعد دنده عوض میکنه!!
خیلی مطلب جالبی بود ولی به درد ما ایرانیا نمیخوره
ای کاش مطلبی تحت عنوان بهترین ماشین های ارزان قیمت میذاشتید هرچند اونا هم واسه ما گرونن (گرونش میکنن) ماشین 1000 دلاری 2000 دلاری تو همین مایه ها
مطلب زیاد جالب نبود
اولن با برنامه ریزی ECU روی 206 1600 سی سی حتی تا 15 اسب بخار هم میشه قدرت گرفت نه نیم اسب
یک راه خیلی خوبی که پیشنهاد میکنم استفاده از هدرز ه که روی 206 تیپ 5 تا 7 الی 10 اسب قدرت زیاد میکنه
ورودی هوای بهتر و شمع قویتر
همچنین اگه خیلی میخواین ماشینی مثل 206 رو به فانتوم تبدیل کنید میتونین از من بپرسین
206 قابلیت اینو داره که بدون نصب توربو صفر تا صدش تا 8 ثانیه کم شه با تقریبا” خرجی حدود 4 تا 5 میلیون تومان
میشه بگی چه چیزایی لازمه؟؟ و آیا این تجهیزات تو ایران پیدا میشه؟؟
عزیز برای اینکه 206 تیپ 5 رو بکنی مثل فشنگ:
1.نصب هدرز و منبع اسپورت اگزوز
2.نصب شمع درست حسابی و فیلتر هوای اسپرت
3.اگه ای سی یو ماشینت 7.4.5 باشه عوضش کنی با مدل 7.4.4
4.بعد اینکه ECU 7.4.4 شد میری سراغ چیپ سوپر تیونینگ که روی ECU نصب میشه(البته این کارو روی 7.4.5 هم میشه کرد ولی کمتر جواب میگیری)
5.اگه همه ی این کارای بالا رو کردی,زانتیا و مزدا 3 و این دسته ماشینارو میزنی,ولی اگه بازم سیر نشدی و میخوای ماکسیما اتومات و ازرا و اینارو هم بگیری:
باید بری میل سوپاپ فکر کنم 65 درجه بزاری(بپرسی از مکانیک ها بلدن) این حرکت یه 20 اسب بخار اضافه میکنه بازم
باز هم هست کارایی که روی شتا تاثیر داشته باشه که سخت میشه مثل فلایویل الومینیومی که برای 206 امادشو دارن و نصب کویک شیفتر
ولی یک نکته ی خیلی مهم اینه که همه ی کارای بالا رو بکنی ولی سایز رینگ و لاستیکت از استاندارد کارخونه بزرگ تر باشه نتیجه ی خاصی و قابل توجهی نمیگیری
ممنون از راهنماییت. اما فک کنم این هزینه هارو بزارم رو پول ماشین میتونم همون ماکسیما اتوماتو بخرم
با ریفلش کردن همون نیم اسب بخار زیاد میشه
نویسنده که نگفت با برنامه ریزى مجدد اکو میشه نیم اسب اضافه کرد
به نظرمن برنامه ریزى مجدد اکو کار درستى نیست چون مصرف
سوخت رو بالا میبره همین کار رو کارخونه هم میتونست انجام بده
اینا همه واسه فیلماست … ما که تا دو تا بخواییم گاز بدیم توربو بذاریم رو سره ما خراب میشن بگیرید با خدایی نخواستیم ..
وقتی با دنده 3 دور موتور بالاتر از 3 هزار میرم تو سربالایی اخرش دیگه موتور گاز نمیخوره؟انگار هوا به موتور نمیرسه حتی ماشینو بیاری رو دنده 2 هم کم و کان مشکل پا برجا هستش
سلام.رویه رونیز چه کار میشه کرد که سرعتش بیشتر بشه.قدرتش که حرف نداره.فقط تو سربالایی نمیدونم چه مشکلی پیدا کرده که گاز نمیخوره لطفاکمکم کنید.
سلام
کسی میدونه بهترین شمع برای ال۹۰ چیه؟؟
سلام خدمت پدالی های عزیز.
بهترین دور موتور برای خودروهای سواری که زیربارهستن(سربالایی ووزن زیادی روماشین باشه)،بین 3500تا4500 چون اگر بیشتر بشه فرست تنفس موتور کاهش پیدا میکنه و هم نیروی اینرسی پیستون نسبت به احتراق بیشتر میشه وباافت گشتاور مواجه میشه موتور.
به نظر من باید خوب گوش بدیم ببینیم ماشینمون چه صدایی داره ازش بیرون میاد !
آره وقتی صدای ناجوری میده باید دور موتور رت در فواصل طولانی زیاد بالا نبریم. ضمنن بهتره در فواصل طولانی یه تنفسی به ماشین و خودمون بدیم که هر دو سالم به مقصد برسیم.
سلام به دوستان سایت ” pedal.ir ”
ماشین من 206 تیپ 2 مدل 84 هستش
دور موتور ماشین بالاست ولی سرعت پایین
از وقتی هم که ماشین تعمیر موتور شده این مشکل 2 چندان شده
مثلا توی دنده 4 دور موتور روی 4 و سرعت روی 85 هستش و فشار رو روی موتور میشه حس کرد
با دیاک و تعویض دیسک و صفحه مشکل برطرف نشد
مشکل از کجاست
ممنون میشم مدیران سایت و دوستانی که تخصص یا با چنین مشکلی مواجه شدن راهنمایی کنن
با سپاس
سلام، از نظر من با خرید یه هدرز به قیمت 900 هزار تومان و فیلتر اسپرت قیمت 50،60 هزارتومان و شمع، وایر شمع اسپرت 100 تا 150 قدرت و سرعت ماشین با افزایش چشم گیری نصیبتان میشه البته قیمتا میان گیر هست شاید جمعا 100 بالا یا پین بزنه
سلام برای تقویت شتاب نیسان پیکاپ باید چکار کنیم؟اسنور کل چطوره خوبه برا شتاب یانه؟
سلام من ی پی کی مدل 83 انژکتور دارم میخام شتابشو افزایش بدم.شمع و وایر از چه مارکی استفاده کنم.چقد تاثیر داره؟
الان 0تا100 15 ثانیه پر میکنم.
استپر هم تاثیر داره؟چه مارکی بگیرم؟
ممنون
کاتالیزور چیه؟
قیمتش حدودا چنده؟
هدرز چیه؟