سلام،
پسر بچه رو به پدرش کرد و گفت بابا چرا ما پراید داریم.
پدر پرسید: چطور مگه؟
پسرگفت: آخه دوستام تو مدرسه میگن چون ما پول نداریم که پراید سوار میشیم.
پدر که تو وضعیت بدی واسه جواب دادن بود با کمی مکث گفت، پسرم اونها نمی دونن که پراید بهترین ماشینه، اگه تو خیابون رو نگاه کنی میبینی اکثر مردم پراید سوار میشن، البته تو به دوستاتت این نگو چون اونها هم می فهمن پراید چه ماشین خوبیه می رن بخرن
مکالمه فوق تصویر یه سئوال که شاید تو ذهن خیلی از بچه باشه واسه همین من پراید رو واسه مطلب امروز به نقد کشیدم.
الان که این مطلب رو می نویسم حدود 7 روز یه پراید 131 تحویل گرفتم و امروز 5 اردیبهشت 1391 روز سه شنبه است. من قبلا پراید داشتم و تجربه سواری اون رو تو چند مدل مختلف و از سالهای مختلف تست کردم و شاید اینطوری من به عنوان یه پراید سوار حرفه ای شناخته بشم، با همه این احوال لذت سوار شدن یه ماشین صفر کیلومتر حتی اگه اون پراید باشه زیاده، حتی گاهی از توهم زیاد فکر می کنم راننده اون بنز500 که از کنار من داره رد میشه با نگاه حسرت آمیز به من و ماشینم نگاه می کنه، خوب از تخیلات و لذت داشتن ماشین صفر که رد بشیم می خوام تجربه این 7 روز رو به شما بگم، گرچه می دونم الان بعضی از شما دارید میگید این یارو چه دل خوشی داره که فکر می کنه مطلب نوشتن راجع به پراید موضوع جذابیه، ولی من با خودم فکر کردم وقتی بالای 50 درصد مردم ما پراید سوار میشن پس پراید هم علاقه مندان زیادی داره، گرچه شاید اگه موضوع مربوط به آخرین مدل بنز بود جذاب تر به نظر می رسید ولی اجازه بدید پراید سوارها هم از یه مطلب راجع به ماشین هاشون داشته باشن.
تغییرات داخلی
تغییرات داخلی پراید باعث شده وقتی سوار اون میشید حس تازه ای داشته باشید، البته من چون یه کم خوره ماشین هستم قبل از تحویل ماشین حسابی تو اینترنت به مقایسه طراحی داخلی این مدل با ماشین های مشابه و روز دنیا داشتم و نتیجه اش این بود که مهندس های سایپا خیلی تلاش کردن تا روح جدیدی تو این ماشین سوار کنن و به نظر من میشه گفت موفق هم بودن ولی با این احوال با ماشین های روز دنیا که هم کلاس پراید( کوچک شهری) محسوب میشن فاصله زیادی دارن، حالا اگه بخوام، اجمالی تغییرات داخلی رو برای شما بگم می تونم تو چند خط خلاصه کنم:
– تغییر کامل جلو داشبورد ( خیلی بهتر و زیبا تر شده)
– تغییر جلو آمپر ( خیلی بهتر شده)
– تغییر کلید های کنترلی مثل کولر و بخاری ( خیلی بهتر و زیبا تر شده و البته به نظرم از MVM 110 قرض گرفتن)
– نصب رادیو پخش CD به همراه پورت USB
– تغییر غربیلک فرمان
– تغییر دریچه های بخاری و کولر
– نصب کلید کنترل وضعیت چراغ جلو
– تغییر رو دری ها و دسته دنده
– تغییر صندلیهای و نصب اهرم تنطیم صندلی
– بهبود عملکرد کلاچ
– و ….
همه تغییرات بالا به نظر من مثبت هستند حتی اگه قرضی هم باشه باز تو ارزیابی من مثبت به نظر هستند و اما تغییراتی رو که من نمی پسندم:
– دستگیره های درب بازکن کیفیت خوبی ندارن و خیلی ضعیف به نظر می رسن
– تو اکثر قسمت های ماشین پلیسه در کناره های قطعات مشاهده میشه
– اکثر قسمت های پلاستیکی جانبی و کلیدها موج دارن و بی کیفیت به نظر می رسه.
– برجستگی و یا قوس زیاد روی غربیلک فرمان (به سختی میشه قفل فرمان نصب کرد که صدای بوق رو در نیاره)
– سرو صدای اضافی درب های جلو در هنگام روشن بودن موتور
– و …
ماشین سواری
بعد از بررسی داخل ماشین باید سواری اون رو هم بررسی کنم که به نظر من با وجود اینکه هنوز پراید سوار شدیم عملکرد بهتری از مدل های قبلی داره و موتور نرم تر کار می کنه و فرمان اون هم علی رقم اینکه هیدرولیک نیست(مدل اس ال) خیلی بهتر از مدلهای قبلی کار میکنه، عملکرد بهتر کولر در مقایسه با مدلهای های قبلی (به نظر کانالهای کولر اتلاف انرژی کمتری دارن)، در قسمت گیربکس هم میشه گفت دندها بهتر تعویض میشن و همچنین بعضی از قطعات داخل موتور هم مثل قسمت انژکتور به نظر با کیفیت تر شدن.
موارد بالا تغییرات مثبت این مدل از نظر بنده است، همچنین از تغییرات منفی میشه به بیشتر شنیده شدن صدای موتور در داخل عنوان کرد که به نظر من نشون از عایق بندی ضعیف تر داره و یا میشه به جنس ضعیف تر رادیاتور اشاره کرد.
در ادامه تغییرات ظاهری اون هم که البته اندک تغییرات رو داشته میشه به چراغ جلوهای شکیل و یکپارچه اشاره کرد و البته قاب متفاوت چراغ های عقب که خیلی حرفی برای گفتن نداره.
نواقض ذاتی پراید
همونطور که در قسمت های قبلی اشاره کردم پراید در مقایسه با خودرو های همکلاس خودش فقط از نظر کلاس عمومی ماشینها بدون در نظر گرفتن قیمت، ایراداتی داره که میشه گفت اونها ذاتی هستند تو مقایسه باید بگم ماشین های هم رده پراید مثل: پژو 206، فیات 500، مینی کوپر، هیوندای i20، مزدا 2، تویوتا یاریس و … برتری های دارن که اونها رو تبدیل به یه ماشین روز کرده و یه جورایی سخته که پراید رو با اونها مقایسه کرد در عین حال باید نواقض ذاتی پراید عبارتند از:
– قدرت کم (با وجود داشتن موتور 1300 فقط 63 اسب بخار قدرت داره درحالی که ماشینهای مشابه از 75 اسب بخار به بالا قدرت دارن)
– ضعف سیستم جلوبندی
– ضعف سیستم ترمز ( حتی در مدل های مجهز به ABS)
– طراحی داخلی ساده (مثلا اگه تو ترافیک خسته بشی و بخوای دستت رو جایی برای استراحت بزاری جایی پیدا نمی کنی)
– عایق بندی ضعیف
– وزن کم ( در سرعت زیاد این عامل بسیار خطرناک خواهد بود)
– طراحی بدنه قدیمی ( مربوط به دهه 80 میلادی)
– رنگ بدنه ضعیف ( با کمترین ضربه رنگ مخدوش خواهد شد)
– حجم باک کم ( تو استانداردهای نانوشته، ذکر شده باید بتونی مسافت 600 کیلومتر رو بدون سوخت گیری طی کنی که این مورد الان تو ماشین های روز دنیا اجرا شده)
تاریخچه
اگه به تاریخچه پراید نگاه کنید، به فورد فستیوا می رسید که تا سال 1998 هم در آمریکا تولید می شده و در مدل 3 درب و در کلاس خودش اقبال خوبی هم داشته و به موازات فورد، شرکت کیا اون رو تبدیل به یه ماشین 5 درب و در ادامه مدل 4 درب صندوق دار میکنه، این ماشین ابتدا یه ماشین کوچک شهری بوده و باید انتظار همین کالا رو داشته باشیم ولی وقتی که تو ایران معمولا با توجه به قیمت ماشین اکثر مردم اون رو سوار میشن، یه جواریی همه نو کارایی برای اون تعریف میشه و انتظارات بالا میره مثلا استفاده به عنوان تاکسی، ماشین خانواده، ماشین مسافرت، ماشین کار و حتی بعضی ها پراید رو اسپورت می کنن (جواد بازی در میارن) … ولی اگه به استفاده اصلی اون نگاه کنیم به نظر من و در شرایط کنونی قیمت های ماشین تو ایران، نمره قابل قبول رو خواهد گرفت، البته یه توصیه ای هم به دوستان سایپایی دارم و اون اینکه همون طور که حتما شما هم می دونید تغییرات تو ظاهر و بدنه ضمن بهبود شکل ظاهری، کمک می کنه مشتریان رضایت بیشتری داشته باشن و حالا که شما به این حد رسیدن که مدل 132 رو طراحی کنید، دمیدن یه روح تازه مثل تیبا(حتی اگه جلوی ماشین زشت باشه) در پراید تجربه کردید، تغییرات در غالب های بدنه تو این ماشین هم نباید کار خیلی سختی باشه، ولی حداقل با این کار به مصرف کننده های پراید تو ایران که اتفاقا کم هم نیستند احترام خواهید گذاشت.
در پایان این مطلب می خوام بگم اونهایی که به فکر ماشین نو در این قیمت ها هستند صرف نظر از اینکه انتخاب دیگه ای ندارن (به غیر از MVM110)، پراید 131 و یا هم خانواده های مشابه اون مثل 132، 111 و 141 ماشین خوبیه و شما را به درسر نمی اندزه ( البته اگه شانس بیارین) ولی مهمتر از همه اینکه با چشم باز و بدونید چی می خرید و انتظار یه ماشین کوچک شهری رو داشته باشید تا کمتر پراید رو با ماشین های روز و مدل بالا مقایسه کنید، در ضمن توصیه می کنم به غیر از رنگ سفید به رنگهای دیگه فکر کنید چون الان رنگهای خوبی تو بازار موجوده، البته امیداورم یه روزی ماشینی رو که آرزو دارین بخرین و اون موقع اگه به زمان داشتن پراید فکر کردید خاطره خوب از این ماشین یادتون بیاد و ماشین سازهای ما هم یاد بگیرن ماشین خوب و با کیفیت تولید کنن و به مصرف کننده و خواسته هاش احترام بگذارن.
نویسنده: وحید گودرزی
بابا ول کنید تو رو خدا ………. هر کی دوست داره پراید بخره هر کی هم دوست نداره بره فراری بخره ….. بعضی ها تو کف همین پراید هم موندن آرزوی داشتن یه پراید و میکنن……. به خدا شما ها الکی دارین بحث میکنین
برای شروع بد نیست. اما برای کسی که دستش راه اومده و می خواد مسافرت بره اصلا ماشین خوبی نیست.
در بازار انحصاری کشورمون ن تنها خودروی پراید، بلکه اکثر خودرو های تولیدی با قیمت واقعی خودشون بسیار تفاوت دارن که بحث کردن در مورد دلایلش از حوصله این بحث خارجه!
یه 131سفید بگیرید، البته SX، لاستیک 195 کومهو زیرش بندازید یکم جلوشو ارتفاع بزنید شیشه هاشو دودی کنید، برید حالشو ببرید
بخدا یه چرخش هزارتای این ام وی ام110 می ارزه، هم تامین قعطه، هم راحتی تعمیراتش و بازار فروش دست دومش کاملا تامینه…
بابا ولمون کنید تو رو خدذ با این ماشین اشغالشون،من یه پراید ۱۳۲HPپایه گاز سوز (موتور بوش) دارم ،الان یک هفته میشه که حین حرکت خاموش شده و کسی نمیتونه حتی روشنش کنه،یه توصیه دوستانه،هر پرایدی میخرید فقط نگاه کنید موتورش بوش نباشه،معروفه به بوش مریض،من یه کوئیل خریدم براش 120هزار تومن،اون هم به یه مکافاتی گیر اوردم،زیمنس خوبه تا حدودی
من واقعا دیدم نسبت به پراید عوض شد
دلم میخواد برم پراید بخرم.
به نظر من اگه خودتون یه تغیراتی توش انجام بدین یکم قابل تحمل میشه ومیشه امکانات رفاحی زیادی رو بهش اضافه کرد که فقط 132 ارزش این کارو داره چون بایه تغییر کوچیک در جلوی ماشین قیافش باحال میشه
من تقریبا 6سال با انواع پرایدها رانندگی کردم هر ماه با یه نوع پراید. سگ جون تر از این ماشین نیست که نیست واقعا ماشین داخل شهری پر شتاب کم مصرف و با غیرت تر از پراید نیست که نیست.
حالا هرکی هرچی میخواد بگه
سلام
این اتومبیل عزیزی که دارید در موردش نظر میدید فقط یه آمار از تعداد کشته شده هاش بگیرید ببینید سالانه چند نفرو نفله میکنه..جونم من هم یکی از کشته مرده هاشم..اما از هرچی بگذریم سخن دوستان بهتر است..والا مرد باشید و قیمت واقعی این قوطی کبیریتو اعلام کنید.جداً این وجهی که خریدار میپردازه چند درصد واقعیه!
خوب خریدار ناچاره با این مبالغ فرغونم به آدم نمیدند..به هر لحاظ خدا رحمتمون کنه!
.اقا جان من ده ساله پزاید دارم کلی اتفاق براش افتاده مثلا ریختن اجر اما هنوز ماشینم بدونه رنگ و تصادفه البته باید کفت که پراید عهد بوق خیلی بهتر از به قوله شما قوطی کبریت های 85 به بالا هستن .
راستی پراید شانسیه مدل1383
سلام
معلوم نیست سایپا با این خودروهای اشغالش تا کجا میخواد پیش بره و مردمو به کشتن بده.البته دل خوشی هم از ایران خودرو ندارم.حیف پول که بدی ماشین ایران سوار شی هرکدوم از هم اشغال ترن.سگ ماشین های کره ای می ارزه اینارو.اگه پراید زبون داشت تا حالا به گه خوری می افتاد از دست سایپا.بابا ول کنید دیگه ی کم خلاق باشین .خلاقیتتون تو حلقم با این رانا که همون 206 فقط چراغاشو عوض کردین و این سمندتون که از سال تولیدش تا الان نمیدونید کجاشو عوض کنید میترسم به جایی برسه که عقب ماشینو بذارید جلوش….اونوقت میاد خودروهای کره ای رو مسخره میکنن که هیوندای 2009 با 2012 زمین تا آسمون فرق میکنن.واقعا متاسفم
دوستان خبر رسیده که ماشین های جدید سایپا در راه است
سایپا کوپه
سایپا تراکتور
سایپا 18 چرخ
سایپا تانک
سایپا جیپ
و در آینده ای نه چندان دور سایپا موشک و سایپا فضا پیما در راه است
پراید های جدید خیلی بهترن از مدل های قدیمی
جدیدا که تو خیابونا میگردم با پای پیاده تو فاصله چند کیلومتر چند تا بنز و بی ام و و ماشین هیواندا چند صد میلیونی میبینم اونوقت من فوق لیسانس مکانیکم یه پراید قسطی مدل 78 هم نمیتونم بخرم و هنوز بدون ماشینم تازه خرج زندگی هم ندارم… خدایا یه نگاه هم به ما بکن.
خداییش ملت خوبی هستیم ماشین چینی و ایرانی سوار میشیم میگیم بهترین ماشینه اونوقت خارجیها جنسیس کوپه نیسان زد370 سوار میشن میگن اشغالترین ماشینه واقعا باید قدر این ملت خوب رودونست.
هیچی به ال 90 نمیرسه لامصب ماشین کم مصرف پر شتاب و جاداری هستش من خودم الان 7 ماهه دارم خیلی بهتر از ماشین هایی هستکه داشتم من 405 و206 و پراید و پرشیا داشتم ولی ال نود از همشون سر تره
این ماشین جوانهای زیادی رو کشته ویا معلول کرده بهتر بود به جای ثروت اندوزی برای کارخانه دارها به فکر ثروت های واقعى این ملت وحفظ جانشان بودید وفقط خودرو ایمن تولید میکردید
من دو ماه می شه پراید 131 ای ایکس مدل 92 را خریدم . خیلی از ویژگی هایی که به آن اشاره کرد کاملا درست است مثلا جلو بندی ضعیف ، رنگ بدنه آن خیلی حساس است ، و صدای موتور کمی بیش از حد نرمال است . و البته بیشتر بدرد شهر می خورد و برای جاده بخصوص در مسافت های طولانی و تو آزادراه ها اصلا جالب نیست.