البته
در این میان، ناگهان پارس خودرو تصمیم گرفت تا کمی این فاجعه طراحی را
تغییر دهد! به همین دلیل با یک قلم و خودکار به جان صندوق عقب افتاد و
محصولی با نام پارس تندر را ظرف چند دقیقه خلق کرد. البته این کار به صورت
رایگان صورت نگرفته و شما برای همین چند تکه شبرنگ و پلاستیکی که به درب
صندوق عقب اضافه شده است باید چند میلیونی پیاده شوید.
البته ال ۹۰ از جلو هم آنچنان تعریفی ندارد! اما خب ما به همان ظاهر عقبش بسنده میکنیم ….
2 – کیا سول
شاید خیلی سخت باشد که به سلیقه و طراحی کمپانی قدری چون کیا ایراد گرفت!
اما از آنجا که ما با کسی تعارف نداریم، باید کراس اوور این روزهای کیا را
با اقتدار در رتبه دوم قرار دهیم!
البته
باز هم نقطه تمرکز ما طراحی عقب این خودروست! این شاسی بلند کوچک شهری از
جلو ظاهر خوب، مناسب و شیکی دارد؛ اما وقتی از کنار و یا عقب به آن نگاه
میکنیم، با چیزی شبیه به قوطی کبریت یا یک مستطیل بد قواره روبرو میشویم!
شیب
ادامه دار سقف از جلو تا عقب به یک درب کاملا صاف منتهی میشود که با دو
چراغ بزرگ الایدی مثلا تزیین شده است. احتمال اینکه عزیزان طراح کیا با
طراحان قدر سایپا مشورتی کرده باشند اصلاً بعید نیست! وجود دو هالوژن گرد
در قسمت پایین سپر نیز این دیزاین عجیب و غریب را کامل کرده است.
3 – رنو داستر
شاید خیلی از خریداران، توقع دارند وقتی به سراغ یک محصول شاسی بلند
میروند حداقل ظاهر باکلاس و شیکی داشته باشد. رنو داستر که در اصل محصول
داچیا به شمار میرود تا رنو، ظاهری نا مشخص و دیزاین نامتناسبی دارد. شاید
این محصول خاص بازار کشوری مثل هند باشد! این محصول علاوه بر طراحی پشت
ناموزون، از روبرو و حتی ظاهر جانبی نیز اصلاً دلنشین نبوده و با نگاهی به
آن بیشتر یاد محصولات قدیمی بازار مثل رونیز یا حتی نیسان پیکاپ و …
میافتید! حک شدن کلمه داستر به بزرگی هرچه تمامتر بر روی درب عقب و
بهرهگیری از دو چراغ ساده همانند پیکان وانت در دو سمت درب عقب همگی نشان
از خلاقیت والای مهندسین داچیا دارد! تصویر زیر همان ماشین است با لوگو رنو
:
البته
مصیبت اینجاست که وقتی درون داستر مینشینید، با یک ال ۹۰ بزک کرده روبرو
میشوید و انگار نه انگار که به سراغ یک محصول گرانتر و شاسی بلند
رفتهاید!
4 – تیبا صندوقدار
خب گفتیم تا اینجا آمدیم نگاهی هم به محصولات بی نظیر داخلی بی اندازیم!
البته در حوزه ظاهر محصولات داخلی، انتخاب یک خودروی زشت، کار بسیار سختی
است، چون تمامی محصولات داخلی آنقدر بد قیافه هستند که هنگام انتخاب یکی
به عنوان زشتترین انسان حس میکند در حق مدل دیگری جفا شده است!
اما
دل را به دریا زدیم! حتماً مینیاتور را به خاطر دارید. محصولی که اوایل
هرچه در تلویزیون تبلیغ میشد آن را از بغل و جلو نشان میداد و اصلاً خبری
از دیزاین پشت آن نبود. مهندسین خبره سایپا قصد داشتند تا محصولی زیباتر
از پراید را روانه بازار کنند؛ خوب با نگاهی به انبار به این نتیجه رسیدند
که میتوانند با تلفیق این محصول و برخی قطعات ریو کاری کرد کارستان!
البته
جلوی تیبا نیز تعریفی ندارد، اما خب طراحی پشت آن بیشتر یک فاجعه به شمار
میرود. حال به دلیل عمق فاجعه دیگر وارد طراحی داخلی آن نمیشویم تا
هموطنان عزیز صاحب این خودرو بیش از این حرص نخورند. البته باید گفت
همانقدر که تیبا از عقب زشت است، تیبا ۲ زیبا و شیک طراحی شده است!
5 – لوبو
اصولا کمپانیهای ایرانی وقتی میخواهند خودرویی وارد بازار کشور کنند، به
سراغ ارزانترین و زشتترین محصولات کره زمین میروند تا مدام پس از قیاس
آن با پراید و پژو، بگویند که خدا خیر ایران خودرو و سایپا بدهد!
خودروی
لوبو محصول کمپانی هافی یک محصول کوچک و جمع و جور برای استفادههای نا
مشخص است. خودرویی شبیه به ماتیز خدا بیامرز و یا ام ویام ۱۱۰ این روزها!
به نظر میرسد که طراحی پشت این خودرو از هیچ اصولی بهره نبرده است و
مهندسین طراح این شرکت تنها قطعات را به هم چسباندهاند و با قرار دادن دو
چراغ بزرگ و بدقواره مثلثی، هنر خود را تکمیل نمودهاند.
البته
باید بگوییم که طراحی جلو نیز دست کمی از سایر قسمتها ندارد. چراغهایی
نا متناسب با بدنه و بزرگ هنر این کمپانی را به رخ رقبایی چون فراری و
پورشه میکشد!
6– سانگ یانگ کایرون
همیشه زشتها را نباید در محصولات ارزان قیمت و ساده جست و جو کرد؛ قبول
ندارید؟ خوب این خودرو را نیز ببینید. البته این خودرو از جلو و بغل ظاهر
بدی ندارد، اما جالب است بدانید در قسمت تبلیغات نماینده فروش این محصول
نیز هیچ عکسی از عقب این گذاشته نشده است! احتمالاً مهندسین طراح سانگ یانگ
به این نکته رسیدهاند که چه کسی به پشت خودرو نگاه میکند؟ اصلاً مگر مهم
است؟ مثلاً تیوولی که خوشگل است کجا را گرفته است؟
طراحی قسمت
پشتی این خودرو، شما را یاد محصولات قدیمی دهه ۹۰ یا با ارفاق اوایل سال
۲۰۰۰ میلادی میاندازد! البته این طراحی زشت فقط خاص نمونه جدید این محصول
نبوده و با جست و جویی در فضای اینترنت میبینیم که این محصول از ابتدا
همینطور زشت و بدقواره بوده است و سانگ یانگ در طول این سالها هرچه تلاش
کرده است عقب این خودرو بدتر شده است! چراغهایی بزرگ و نا متناسب با فضای
پشت یک شاسی بلند قدرتمند، حس داشتن یک محصول لوکس و زیبا را از شما سلب
میکند. البته ما میتوانستیم در این میان از ظاهر جلوی نسل پیشین اکتیون هم
یادی کنیم! اما خب … کوتاه آمدیم
در
پایان لازم است مجدداً عرض نمایم که علاقه به ظاهر هر خودرویی یک امر
سلیقهای است؛ شاید شما با دیدن لوبو قند در دلتان آب شود، اما این حق را
باید به سایر دوستانتان نیز بدهید که معکوس این حس را داشته باشند!
البته
در این لیست امکان قرار دادن زانتیا 2 یکی از شاهکارهای سایپا نیز وجود
داشت . البته تعداد این خودرو در بازار بدلیل استقبال بسیار ضعیف مردم
بسیار کم است .