هفت خودرو از انواع مختلف و یک پیست خیس و ثبت دادهها از تستهای متفاوت. در نتیجه مشخص میشود که در زیر باران چه خودرویی بهترین است. از بین هفت خودروی مورد استفاده در این تست، پنج تای آنها با سیستم دیفرانسیل چهارچرخ متحرک هستند؛ رنجروور اسپورت با موتور سوپرشارژر به عنوان نماینده شاسیبلندها، پورشه 911 کاررا 4S به عنوان نماینده اسپورتهای GT، فولکسواگن گلف R به عنوان یک هاچبک سریع، آئودی RS4 به عنوان یک خودروی خانوادگی سریع و نیسان GT-R به عنوان سوپرماشینی برای تمام فصول. از طرف دیگر، دو مدل تک دیفرانسیل نیز مورد آزمایش قرار گرفتهاند؛ مینی کوپر به عنوان یک هاچبک متناسب و تویوتا GT86، مدلی که نمایانگر خودروهای دیفرانسیل عقب است. هر دوی این مدلها سبکوزن هستند و از تایرهای مناسب استفاده میکنند.
برای این مقایسه، تایرهای مورد استفاده در مدلهای مختلف میتواند اهمیت زیادی داشته باشد. باید اذعان کرد که تایرهای کانتیننتال کراسکانتکتس در رنجروور کاملاً برای رانندگی در زمستان آماده هستند. همچنین تمام خودروها به جز 911 از تایرهای کانتیننتال استفاده میکنند. 911 از تایرهای پیرلی سوتوزیر مخصوص فصل زمستان استفاده میکند. دمای هوا در زمان تست ۱۳ درجه بوده که از لحاظ تئوری برای تایرهای زمستانه هوای گرمی محسوب میشود؛ ولی در عین حال، برخی تایرهای زمستانه نسبت به همتایان تابستانی خود، آب بیشتری را به اطراف پخش میکنند.
در نهایت تستهای مختلفی برای خودروها در نظر گرفته شده و نمرات تمام آنها ثبت شده است. در نهایت خواهیم دید که چه خودرویی بهترین عملکرد را در مسیرهای خیس آب و هوای بارانی داشته است.
تست ۱: توقف از ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت
یک تست کاملاً ساده؛ تصور کنید که در یک مسیر با سرعت مجاز در حال حرکت هستید و ناگهان شخصی در خط شما منحرف شده و کنترلش را از دست میدهد. شما در این لحظه باید بایستید. در این تست، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک چندان به کار نمیآید؛ بلکه این تایرهای مناسب، وزن کم و توزیع وزن متناسب هستند که به توقف کمک میکنند. به همین دلیل، مینی کوپر در این تست موفق بود و در ۵۵/۲ متری متوقف شد.
بیشتر خودروها به رکورد مینیکوپر نزدیک بودند. با این حال، مدلی مانند تویوتا GT86، علیرغم وزن کم و تایرهای با کیفیت (215/45 R17) برای متوقف شدن به ۶۰/۱ متر مسافت نیاز داشت. مدل ضعیف دیگر در این تست، نیسان GT-R بود که از تایرهای 255/40 ZR20 در جلو و 285/35 ZR20 دانلوپ اسپورت مکس در عقب بهره میبرد. این خودرو همچنین وزنی معادل ۱۷۴۰ کیلوگرم داشت.
نتایج:
- مینی کوپر
- آئودی RS4
- فولکسواگن گلف R
- پورشه 911 کاررا 4S
- رنجروور اسپورت
- تویوتا GT86
- نیسان GT-R
تست ۲: شتاب از صفر تا ۴۸/۳ مایل بر ساعت
در این تست برخی شرایط غیرقابلپیشبینی آب و هوای زمستانی بررسی شدهاند. به این منظور چرخهای سمت چپ خودروهای مورد آزمایش در بر روی کاشیهای بازالت با چسبندگی کم و چرخهای سمت راست بر روی آسفالت معمولی قرار گرفتهاند. سپس با استفاده از سیستم کنترل پایداری، برای رسیدن به سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت تلاش شده است.
این تست، یکی از بهترین تستهای کشش است. جای تعجب نیست که 911 با موتور عقبش در اینجا پیشتاز است. به علاوه، سیستمهای کنترل کشش و پایداری آن باعث کمترین لغزش شده و در نتیجه این خودرو توانست در شرایط بارانی در مدت ۲/۹۸ ثانیه به سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت برسد. هیچکدام از خودروهای دیگر حتی به این زمان نزدیک هم نشدهاند. رنجروور، در میان دیگر خودروها با ۳/۷۴ ثانیه بهترین بوده که به لطف طراحی برجسته تایرها و تنظیم وزن مناسب آن بوده است. آئودی RS4 آخرین خودرویی بود که توانست زیر ۴ ثانیه به سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت برسد. در این میان، بدترین عملکرد مربوط به GT86 بوده است. یکی از مشخصات مهم در این مدل وزن کم است که برای موفقیت در چنین تستی، کارایی نخواهد داشت. در همین حال، سیستم کنترل کشش و پایداری در GT86 عملکرد مناسبی از خود نشان نداد.
نتایج:
- پورشه 911 کاررا 4S
- رنجروور اسپورت
- آئودی RS4
- فولکسواگن گلف R
- نیسان GT-R
- مینی کوپر
- تویوتا GT86
تست ۳: توقف از سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت بر روی یک سطح ترکیبی
این تست جداگانه سیستم ترمز، به شکلی ساده، همان تست شتابگیری تا سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت است؛ با این تفاوت که این بار باید خودرو از این سرعت متوقف شود. اندازههای تایرها و ترمز و همینطور وزن بر نتایج این تست تأثیرگذار هستند. با این حال، چون سرعت بالا نیست، درجه هوشمندی سیستم الکترونیک، ضدّ قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری، همگی در عملکرد خودروها نقش خواهند داشت. شاید بتوان گفت که راننده در این تست بیشتر نقش یک مسافر را بازی میکند.
نتایج این تست بسیار امیدوارکننده بوده است. سریعترین توقف دوباره متعلق به 911 است که در ۳/۲۸ ثانیه اتفاق افتاده است. احتمالاً تایرهای زمستانی 911 با قابلیت پخش آب بیشتر به اطراف در این زمینه سهم زیادی داشتهاند. بیشترین زمان نیز متعلق به رنجروور بوده که با توجه به وزنش در ۳/۹۳ ثانیه متوقف شده است. در همین حال اختلاف بین جایگاه دوم (گلف R) و ششم (GT86) تنها ۰/۱۷ ثانیه بوده است. البته باید اشاره کرد که «مینی» نیاز بیشتری به تصحیح فرمان پیدا کرده است.
نتایج:
- پورشه 911 کاررا 4S
- فولکسواگن گلف R
- نیسان GT-R
- مینی کوپر
- آئودی RS4
- تویوتا GT86
- رنجروور اسپورت
تست ۴: نیروی جانبی g
جا دارد در اینجا نیز تأکید شود که در حالت کلی، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، کشش بیشتری را برای شما به همراه دارد و نه چسبندگی بیشتر. با این حال، مدلهایی که حداقل چسبندگی جانبی را داشتهاند، مینی و GT86 بودهاند؛ یعنی دو مدل تکدیفرانسیل. به نظر میرسد در حال پیچیدن، نیروی بیشتر فقط شرایط را بدتر میکند؛ به علاوه از کُندی سیستم کنترل پایداری GT86 نیز نباید به راحتی بگذریم. در عینحال، در دیگر مدلها پایداری بسیار خوبی با استفاده از سیستمهای دیفرانسیل چهار چرخ متحرک مشاهده شد.
بهترین عملکرد مربوط به فولکسواگن گلف R با نیروی جانبی 0.665g است. خودروی بعدی، نیسان GT-R است که سیستم پیشرانه آن بالاخره قابلیتهای متفاوت خود را در این تست نشان داده است. بقیه مدلهای با سیستم دیفرانسیل چهارچرخ متحرک، همگی عملکردی نزدیک به 0.62g داشتهاند. این درحالی است وضعیت تکدیفرانسیلیها در حدود 0.5 بوده است. در نهایت، باید گفت که تایرها به شما چسبندگی میدهند و سیستم 4WD برای شما کشش ایجاد میکند؛ در همین حال تا کشش نباشد، عملکرد کاملی در چسبندگی جانبی مشاهده نخواهیم کرد.
نتایج:
- فولکسواگن گلف R
- نیسان GT-R
- آئودی RS4
- رنجروور اسپورت
- پورشه 911 کاررا 4S
- مینی کوپر
- تویوتا GT86
تست ۵: زمان یک دور در پیست
آخرین تست، تنها تستی بوده که سیستم کنترل پایداری خودروها خاموش شده است. در نتیجه، تمام مدلها توانستند از حالت عادی سریعتر بروند. جایگاه اول در این تست متعلق به گلف R و 911 C4S بوده است. در 911 شرایط برای رقابت در یک مسابقه کاملاً فراهم است و وزن در پیچها به خوبی تقسیم میشود. در گلف نیز سیستم 4WD هالدکس میتواند نیرو را قبل از چرخهای جلو، به چرخهای عقب بفرستد و از این طریق بر چسبندگی خودرو در پیچها بیفزاید. آئودی RS4 نیز از سیستمی مشابه استفاده میکند.
جایگاه چهارمی رنجروور اسپورت، با توجه به تمایل سیستم دیفرانسیل به فرستادن نیرو به چرخهای عقب، بسیار قابلتوجه است. برای انجام این مجموعه تست، این شک وجود داشت که آیا یک خودروی شاسیبلند مناسب برای این کار انتخاب شده یا خیر که نمایش رنجروور اسپورت در این تست، این شک را تقریباً برطرف کرد.
تایرهای GT-R هیچ مزیّتی برای آن ایجاد نمیکردند، ولی در همین حال، این خودرو توانست در جایگاهی بالاتر از مدلهای تکدیفرانسیله بایستد. تویوتا GT86 حتی نتوانست پا به پای ۶ خودروی دیگر مسیر را طی کند. بدیهی است که GT86 یک خودرو برای جادههای صاف و خشک است، وگرنه ۷/۵ ثانیه از مینی کوپر و ۱۴/۸۵ ثانیه نسبت به 911 و گلف فاصله نداشت.
نتایج:
- پورشه 911 کاررا 4S
- فولکسواگن گلف R
- آئودی RS4
- رنجروور اسپرت
- نیسان GT-R
- مینی کوپر
- تویوتا GT86
رأی نهایی
چه خودرویی در آبوهوای بارانی مناسبتر است؟ این خودرو مسلماً تویوتا GT86 نیست؛ چرا در تمام تستها، در ردههای پایین حضور داشته است. مینی کوپر نیز در جایگاه ششم قرار میگیرد؛ مدلی که نسبت به GT86 فاصله کمتری با رقیبان داشته است. ردههای بعدی به ترتیب متعلق به نیسان GT-R و رنجروور اسپورت است که فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند و میتوان گفت که هیچیک از آنها بر دیگری برتری قابلتوجهی ندارد. GT-R تایرهای بسیار خوبی در مسیرهای خشک دارد، ولی وزن کمتر، کنترل بهتر بدنه و قدرت فوقالعاده آن نتوانسته فاصله زیادی با رنجروور به عنوان یک شاسیبلند با عملکرد بالا ایجاد کند.
در رده بالاتر، آئودی RS4 قرار دارد که این عملکرد هم از آن انتظار میرفت. با این که اگر از تایرهای مناسبتری برای شرایط مسیر خیس استفاده میشده، میتوانست در تستها بهتر عمل کند، ولی در همین حال نیز فاصله زیادی با جایگاه اول و دوم ندارد.
پورشه 911 در بسیاری از تستها با توجه به کشش و خصوصیات تایرهایش در مسیرهای پر از آب، عملکرد خوبی داشته است. با این حال عملکرد ضعیف آن در تستی مانند چسبندگی باعث شده تا مقام اول را به گلف R واگذار کند. بنابراین فولکسواگن گلف R با کیفیت همهجانبه خود، در شتابگیری، ترمز و چسبندگی جانبی، یک خودروی ایدهآل در مسیرهای خیس و پر از آب خواهد بود.
این بیشتر تست لاستیک هست تا تست ماشین
خود ماشین هم در این مواقع اثر داره ولی به نظر من اینجا لاستیک ها نقش اصلی رو دارن
من انتظار خیلی بیشتری از gtr داشتم
در تست شتاب رنجرور عالی بود برای یک suv این رکورد باور نکردنی هست
به نظر من gt 86 می تونست خیلی بهتر باشه
پورشه رو عشق است
جای بنتلی اینجا خالی هست
اگه بود حال همه رو می گرفت
@.F
تست بسیار کاملی بود
ولی در این که گلف یه معیار برایه خودروهایه هاچبک هستش و تو سگمنت خودش بی نظیر و بدون رقیبه نمیشه لحظه ای تامل کرد
و بسیار از رقیبانی که قیمتی تا 3 برابر گلف داشتن بهتر ظاهر شد
و تفاوت پورشه و gtr هم جایه تامل داره
پس نماینده سلطان کو؟!؟!؟!؟!
اصن تو این تست ماشین ها هم سطح نبودن! این درسته که 911 و gtr رو با مینی و گلف مقایسه کنیم؟! هر چند همین گلف و مینی نتایج بهتری به دست اوردن!!
ماشنای ما هم فقط بلدن لیز بخورن
سلام جالب بود چون همیشه فکر میکردم تویوتا در شرایط اب هوایی بد خوب باید باشه.
با این تست نمیتونی درمورد تویوتا قضاوت کنی چون gt 86 مناسب این کار نبود
دقت کردید که تویوتا توی همه تستها از اول آخر شده؟!!!
باید بگی از آخر اول شده… نه از اول آخر شده خخخخخخخخخ
آره اشتباه نوشتم..خخخخخخخخخخخ
فقط گودزیلای نیسان
خیلی سخته که این جمله رو بگم…GT-Rگند زد!
گند زدنش بخاطر لاستیکا بود بقول دوستمون این تست لاستیک بود و بس. زمستون با بارش برف ما هم میریم آفرود با لندکروز 2010. خیلی از مسیرهارو ما هر کاری میکنیم نمیتونیم بریم عوضش آفرودبازایی که لاستیک مناسب این کار دارن براحتی با پاترول و لندکروز و جبپ 30سال پیش رد میشن
این آئو دی یه جذابیت خاصی داره
به نظرم تست سالمی نیست واقعن باور میکنید تو تست شتاب صفر تا 48 مایل gtr چهارم باشه؟؟؟
محمد رضا جان این تست در شرایط جاده لغزان انجام شده تنها همه ی قابلیت های خودرو توی جاده خشک نیست و همیشه خودرو ها توی جاده خشک قرار ندارن . تست های که جی تی ار ازش سر بلند بیرون اومده در شرایط جاده خشک و ترکشن بالا هست بالا خره هر خودرو یه نقاط ضعف و نقات قوتی داره تا یه چیزی به میل ما خوش نیاد نباید تست رو زیر سوال ببریم
حرکات نمایشی gtr در برف
http://www2.dump.com/loadvideo/a4f624400282daac00968b653cd937a5/544f9808/mobile-videos/2bc29915250270f6c3f877136cf8d302_mountain.flv.hq.mp4
GTR رو به ما بدن شرایط اب و هوایی مهم نی !!
بجز مینی و تویوتا، بقیه عملکرد خوبی داشتن به خصوص دو آلمانی حاضر در این تست. ولی اگه من اونور آب بودم و پول داشتم مستقیم می رفتم سوبارو ایمپرزا wrx با رینگ های طلایی می خریدم. که نه تنها برای فصل بارانی خوبه بلکه برای تمام فصل ها خوبه.
تویوتا و هر کدوم دیگه از این خودروها در حالت بارندگی جزو بهترینها هستن یعنی هفت خودرو از بهترین ها. درواقع باید گفت کدوم عالی بود کدوم عالیتر
gt 86 تو همه تستا آخر شده ((((((((( چیه اخه مثه اسباب بازیه
GT86 از لاستیک های تویوتا پریوس استفاده میکنه ! ماشینی برای دریفت زدن هستش و بیشتر لذت رانندگی با قیمت مناسب توش مهم بوده تا رکورد زدن در پیست ! وگرنه با 2تا توربو شارژر قدرتش رو میرسوندن به 400 اسب بعد میشد تو پیست باهاش تایم مناسب زد.ماشینی هستش که با فشار آوردن بهش مشکلی نداره ولی اکثر ماشین های این رنج قیمتی اگه بهشون فشار بیاد دوام نمیارن.بخاطر همینم هست که اینهمه جایزه برده .همه چیز شتاب و سرعت نیست
اگر بخوایم میانگین بگیریم پورشه 911 بهتر عملکرد داشته.
+
داداش قیمت gt 86 هم خیلی کمتر از پورشه و نیسان هستش طبیعیه که..
آئودی RS4 آوانت یکی تو منطقه آزاد انزلی هست دقیقا با همین رنگ به قیمت 220 میلیون اگه اشتباه نکنم.
اگه من جای طراح جی تی 86بودم بعد از دیدن این تست حتما هاراگیری میکردم
اینم شد تست؟!اگه لاستیک های همه یکی بود اونوقت میشد تصمیم گرفت
تستشون تو حلقم …….
در اینجا هندلینگ و پایداری حرف اول رو میزنن. لاستیک هم خیلی مهمه! کلا توی هوای بارونی عملکرد ماشین ها عوض میشه چون زمین سره! مثلا GTR! پسر انتظار بیشتری ازش داشتم.!
اصن gt86 رو خرد و خاکشیر کردن رفت یه جا هم یه ویدیو دیدم یا 911 و gtr و اونتادور و چندتا گنده لات دیگه تو درگ بود حتی فکر کنم بوگاتی هم بودش ! حالا ببین چه کرده تویوتا که این ماشین با این قیمت با گنده ها میپره عالیهههه
اینم بگم که از لحاظ قیمت به فرض تو ایران gt6 حدود 150 تومنه ولی 911 حدود یک میلیاردو صد !! یقینا نتایج باید این میبود چون اصلا قابل مقایسه نبودن این ماشینا از لحاظ کارایی و سیستمهای تشکیل دهندشون با هم زمین تا آسمون تفاوت داشتن…
فقط میشه نتایجو صرفا برای همون خودرو بررسی کرد نه برای رده بندی و مقایسه
تا به حال تستهای زیادی در رابطه با تایرها انجام گرفته و مقایسه عملکرد اونها.
ولی این تست از بیخ و بن اشتباهه و در صورتی میشد پذیرفت که تمامی خودروها با تایرهای یکسان تست میشدند.
اگر خودرویی دارای هندلینک و پایداری خوبی هست فرقی نمیکنه در چه شرایطی باشه چون تایر مخصوص فصل و شرایط جاده رو میشه در اون خودرو به کار برد.
تویوتا با اقتدار در رده آخر بعدش نیسان دلبری میکنه در اخر صف!! من که تعجب نکردم!! ولی ببینین این استدلال های دوستداران زاپن رو حالا اگه حلبی ساز و نیسان وانت اول میشدن دیگه این آزمایش بهترین میشد!
برای دوست جهان اولی باید یک کلاس تقویتی گذاشته بشه و راجب تایرها اعم از تایر معمولی و مسابقه و چهار فصل و زمستانی و… توضیح داده بشه.
وقتی خودرویی در حالت عادی هندلینک و پایداری عالی داره به این معنی هست که توزیع وزن و مقاومت شاسی و ثبات بر روی دو محور و هر چهار چرخ خوب و هماهنگه و موجب کنترل بهتر ماشین توسط راننده میشه و اگر شرایط جاده تغییر کنه متناسب با اون از تایر مخصوص استفاده میشه و…
داش مسعود دمت گرم
اگه پراید تو این تست بود به خاطر سبک بودن اول میشد !