همه ما می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران دچار آشفتگی شده، تحریم های اقتصادی، کمبود قطعات، برنامه ریزی نادرست، ضرر دهی کلان، سوء استفاده سودجویان… این ها فقط چند تا از ده ها دلیلی می باشد که کمر صنعت خودرویی را شکسته و باعث شده تا خودروسازها قیمت محصولات خود را بالا ببرند. یکی از این محصولات 206 هستش که قیمتش نسبت به پارسال دو برابر شده که همین افزایش قیمت باعث دو دل شدن مشتریان این خودرو شده. از طرفی هجوم خودروهای چینی که بسیار پر زرق و برق هستند، بیشتر مردم را دچار شک و تردید کرده که آیا یک ماشین چینی بخرند یا نه. یکی از این ماشینای چینی، چری A13 یا فالوین2 است که در ایران توسط مدیران خودرو و با نام mvm 315 ساخته می شود و توانایی رقابت با دویست و شیشی را دارد که جزء پرطرفدار ترین ماشین های ایران هست. حال اگر شما جزء افراد دو دل هستید به شما پیشنهاد می کنم قبل از تصمیم گیری این مقاله را با دقت بخوانید و اگر هم دو دل نیستید باز هم مقاله را بخوانید. ضرری که ندارد!
طراحی بیرونی
ابتدا از 206 شروع می کنیم. از سال 2001 که این ماشین در ایران شروع به تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که 206 ماشین زشتی است. با اینکه 206 پانزده سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال بهم زن شده اند.
به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را 15 سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب 206 یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی 206 دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.
در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.
طراحی داخلی
شما در کابین 206 یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین mvm یک طراحی چینی پر زرق و برق. طراحی mvm در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در 206 عکس این قضیه هست و میدانیم که تمام افرادی که 206 دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : 206
پیشرانه
حجم موتور پژو 1587 سی سی است که از موتور 1497 سی سی mvm چیزی حدود 100 سی سی بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که 206 بیشتر از mvm تشنهٔ بنزین است. اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل 110 اسب بخار را در دور موتور 5800 به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو 220 کیلو از mvm سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور 206 و mvm , جفتشون 140 نیوتون بر متر می باشد اما 206 در دور موتور 4000 به این مقدار میرسد ولی mvm در دور موتور 4500 . یعنی 206 زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس 206 بخاطر گشتاور بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به mvm دارد در نتیجه برنده پیشرانه : 206
امکانات
ماشین های چینی را می توان در یک جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین mvm 315 یا جیلی و گریت وال در کل ماشین های خوبیاند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی mvm دارای ترمز دیسکی و چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در 206 هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس 206 ترمز های بهتری دارد.
امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!
امنیت
امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب کردند زیرا در این ماشین میتوانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند (تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های 206 و mvm 315 می توان به داشتن آژیر برای mvm و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای 206 اشاره کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و mvm از c-ncap گرفته ( c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد) نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو 206
سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد.
حال میرسیم به mvm . چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم.
نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده، 206 را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم mvm را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( 206 چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که 206 در حال پسرفت هستش رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.
مقایسه 206 و mvm 315 در یک نگاه :
پژو : ۱- طراحی داخلی بهتر ۲- پیشرانه و شتاب بهتر ۳- ایمنی بهتر.
ام وی ام : ۱- امکانات رفاهی بیشتر ۲- مصرف کمتر.
فراموش نکنید که امتیاز قسمت «سواری» داده نشده و آن بستگی به نظرات شما داره.
نویسنده: امیر وزیری
206 تولید فرانسه که حرفی در موردش نمیشه زد عالیه این 206 تولید 93 که چینیه تمام قطعاتش و در مورد ام وی ام ظاهرش به روزه از لحاظ فنی هم در حد ماشین 35 میلیونیه شما نباید انتظار ماشین 100 میلیونی مثل هیوندای ای 30 رو داشته باشی در هر صورت به روز بودن ماشین مهمه که تو ام وی ام این حاکمه وگرنه خوب پژو 405 هم ماشین خوبیه .
از هیچ کدومش خوشم نمیاد یکی از یکی مسخره تر حق این ملت ، این نیست که سوار این اشغالا بشن، جفتشون ده میلیون تومن هم نمی ارزه با این وضع اقتصادی کشور، جوری قیمتارو بردن بالا انگار در آمد هم پایاپای میره بالا!
درسته که در قیاسه با هم در این بازار انحصاری بالاخره باید یکی رو برگزید ولی میگم جفتشون آشغالن و بی ارزش تا از هیچ یک از اون آقایان انحصارگر نامرد حمایت نکنم! حاضرم با سه چرخه بگردم تا کلی پول بدم به این مفتخر ها
در مورد اون تیکه ای هم که گفته” هیچ کس بعد 15 سال نگفته 206 زشته” باید بگم خب ملت بدبخت ما که نه ماشین دیدن نه دستشون به چیز دیگه ای میرسه مجبورن به پیکانو نیسانم بگن خوشگل!
نکنید ، هیچ گونه حمایتی از کالاهای فعلی نکنید دوستان
آستون مارتین کاملا باهات هم عقیده ام. به اسم تولید داخلی که یه عده بیکار نباشن و چپاول ملت هم برقرار باشه بقیه مردم باید چند برابر قیمت پول این آشغال ها رو بدن. مرسدس بنز از پیچ CLS می سازه برای خودش هم فرضا 80هزار دلار اگه آب خورده باشه میفروشه 120 هزار دلار اونوقت ما چون می خوایم توی خیابون های ایران سوار شیم باید 400 هزار دلار پول بدیم. یعنی چندین برابر شرکتی که طراحی تولید پشتیبانی بازاریابی و…. این محصول رو انجام داده عزیزان گمرک دریافت کنند که بر اشتغال و تولید داخلی خدشه ای وارد نشه.
سلام
خیلی قشنگ گفتین ازتون ممنونم خوشحالم که این حرفارو زدی اینها واقعیت مافیای بازار خودرو در ایران هست
به نام خدا…آقایون من حدس میزنم مدیران این سایت برای ایران خودرو کار میکنند که اینقدر داغشون پره آخه این بازار ماشینهای چینی که واقعا یه سریشون شرف دارن به ماشینهای ایرانی بدجور تو کاسه کوزهی خودرو سازان داخلی زده که روز به روز فکر میکنند هر قیمتی بخواند میتونند رو ماشیناشون بذارند و مردمم مجبورند بخرند حالا واقعا اون آمریکاییها که دشمن ماند هر کاری بکنند ولی شما که هم وطنید چرا؟ به قول شاعر که میگه من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد . یا حق
من هر وقت سوار ام وی ام خودم میشم از زندگی نا امید میشم
این یعنی کسی ک این مطلبو مینویسه 206 داره یا از 206 خوشش میاد
یکی از دوستان ما یه 206 SD V8 صفر خریده حدود 40 میلیون. بعد 1500 تا کاسه نمد و بلبرینگ و … مجبور شده عوض کنه چون روغن ریزی داشته برده تعمیرگاه موتورو گیربکس و یه نگاه بندازن که واویلا دیدن تو گیربکس بجای واسگازین یه چیزی شبیه روغن 10 ریخته بودن عین آب.
شما فقط کافیه 1 ساعت تو خطه تولید ایران خودرو باشید اونوقته که پیکانو به همه ی ماشینای 92 به بعده ایران خودرو ترجیح میدید
س به همه دوستان-من قبلا نظرمو گفتم مرسی از تاییدهاتون-تجربه رانندگی رو باهاش داشتم-ماشین پرشتابی نیست ولی در کل ماشین خوبیه با این رنج قیمت-فقط باز اینو بگم خدا پدر چینیها رو بیامرزه چون با مردمشون روراستن-و فعلا تنها رقیب این خودروسازای (…..) ایرانی خودروهای چینیه وخیالتون تخت که تمام قطعات خودروهای داخلی کمپلت made in china میباشد
بابا تو رو خدا راستشو بگید من بعد از عمری میخوام یه ماشین خوشگل و راحت بخرم اما واقعاً گیج شدم. بالاخره کدوم خوبه(مسئولیت پذیری پس از فروش) ایران خودرو یا مدیران خودرو
با وضع کنونی مدیران خودرو
مدیران خودرو00000000000000000
سلام
بزارید من حقیقتو بگم
با وضع کنونی خرید از ایران خودرو یعنی خودکشی و فقر در ترافیک تعمیرگاهها
من تمام ماشینهارو تا حد قیمت ۵۰ت سوار شدم و ماشین باز هستم.اگه بتونی خودتو راضی کنی یه دوو سیلو بخر وگر نه مطمین باش بهترین خودرو باقیمت منسب در ایران همین ام وی ام ۵۳۰یا۳۱۵هست
دلیلش هم موتورشه چون مونور تچلید در سوید و محصول کمپانی جنرال موتورز هست
به واله که راست میگم خودتو علاف نکن و با حرفای دوستان ایران خودرو پرست قول نخور
خودت بعدا به حرفام میرسی
کلا قدرت و طراحی موتور وقتی خودشو نشون میده که ازش کولر بگیری
مدیران خودرو موقع استفاده از کولر دادو بیداد نمیکنه و افت هم نداره و بس
من خودم قبلا سیلو داشتم بخدا قسم ماشینی ندیدم تو اایران زیر 50 میلیون که مثل این کار کنه.
ولی الان رانا دارم خیلی سسته میخوام عوض کنم
میخوام ببینم ام وی ام خوبه یا نه
من سال 83 یه 206 ازکمپانی خریدم عالی بود تاعید که فروختمش چون باپولش فقط میتونستمmvmبخرم ثبت نام کردم قار بوده هفته اول تیر تحویل بدن تاامروز 8 شهریور هنوز خبری نیست
سلام دوستان
من 5 سالی پراید داشتم روزی تقریبا100 کیلومتر می روندم دانشگاه وخونه ومحل کار……..
تازه ام وی ام 315 خریدم همون روز اول که بردم سرکار، موقع برگشت تصادف کردم (امان از چشم شور)
البته مقصر نبودم ولی پولی که بیمه بهم داد فقط ارزش افت قیمتش رو داشت
7 تا 8 تومن خسارت دیده
ولی همه اینا رو گفتم که بگم:
با اینکه این ماشین ظاهره قشنگی داره ولی استحکام نداره مثل پفک می مونه
وقتی شاسی رو مکانیک بهم نشون داد از تعجب شاخ درآوردم!!!!!!!!!!!!
آخه ماشینی به این شکل وظاهر،آیا شاسیش باید اینقد بیجون ونازک باشه ؟؟؟
در ضمن سرویس دهی نمایندگی هم خیلی ضعیفه اگه بخوام از 1 تا10 بهش امتیاز بدم شاید 1 بدم شایدم 0000000!!!!!!!!!!!!!!
فقط گول ظاهرشو خوردم البته بازم دوست دارم سوارش شم انشا الله میشم….
موفق باشید…………
ام وی ام افتضاحه من داشتم از همه نظر افتضاحه 2 ماه کار کردم باهاش همه چیزش خراب شد بعدم گذاشتم واسه فروش کسی نخرید مجبور شدم 5 میلیون زیر قیمت بدم چون اگه نگرش میداشتم باید اندازه خوده قیمت ماشین خرجش میکردم..
هر دوتاشون یک آشقالند
هر دوتا شون ساخت چین هستند
هر دوتاشون هشت میلیون بیشتر نمی ارزند
هر دوتاشون بی کیفت هستند
البته 206 ساخت فرانسه چیز دیگه ای نه این 206 که داره توی ایران ساخته میشه که تماما چینیه
شما هم که این مقاله را نوشته اید من فکر می کنم که ….
سلام.لطفا”از اونایی که این اهن پاره های چیتی رو میخرن بپرسید ببینید قبلا” چه ماشینی داشتن؟ احتمالا” هم هیچی از ماشین نمیدونن….من نمیگم خودروهای داخلی خیلی با کیفیته ولی از این اشغالهای چینی بهتره….بد نیست بدونید که این کمپانی چینی یه کمپانی ور شکسته بوده که ایرانیها دوباره راهش انداختن….من خودم با یه شخص چینی صحبت کردم و درباره ماشینهای چینی ازش پرسیدم…میگفت بهترین خودرو چینی داخل ایران جیلی و گریت واله و آشغالترینها هم ام وی ام و لیفانه.در ضمن من هم ماشین چینی داشتم هم داخلی …امیدوارم تونسته باشم کمک کرده باشم
سلام
من ال90 دارم و تصمیم گرفتم 315 بهرم
امابا این توضیحاتی ک شما دادید و حرفا فکرکنم فعلا تو این رنج قبمت لهتر از ال90 نیست