عبارت 4Matic نامی است که کمپانی آلمانی بنز برای سیستم معمول AWD انتخاب کرده است که بنابه گفتههای این شرکت نسبت به AWD توسعه بیشتری یافته است. این توسعه بیشتر به معنای کنترل بهتر بر روی سطوح لغزنده به ویژه برف است. این سیستم برای اولین بار در کلاس E مدل w124 نصب شد که به سال 1987 بر میگردد. در حال حاضر این سیستم بر روی 52 مدل از محصولات این شرکت وجود دارد.

Mercedes Benz C350 4Matic
اساس مکانیکی سیستم فورماتیک بر تقسیم توان به نسبت 45 به 55 بین اکسلهای جلو و عقب است. با وجود دیفرانسیل مرکزی چند دیسکه که لغزش را به حداقل میرساند میتواند تا گشتاور قفلی 50 نیوتون متر را ایجاد نماید تا نیروی جلو برنده (Traction) بیشتری تولید شود. در هنگام شتاب گیری با انتقال توان به اکسل عقب باعث میشود که نتیجه مطلوبتری را شما احساس کنید. با وجود دیفرانسیل مرکزی چند دیسکه موجود در خودرو شما میتوانید نسبتهای متغیری را مانند 30 به 70 یا 70 به 30 برای اکسلهای جلو و عقب بنا به شرایط جاده انتخاب کنید.

Mercedes-Benz E350 4Matic
در این سیستم موتور باید در جهت طولی خودرو نصب شود تا اینکه ورودی گیربکس هم امتداد با خروجی موتور قرار بگیرد و از اتلاف اصطکاکی توان به حداقل برسد و مصرف سوخت بهینه شود.

Mercedes 4matic for CLA

Mercedes-Benz 4MATIC
هر چند سیستم 4Matic مرسدس بنز به تنهایی عمل نمیکند بلکه با سیستمهایی مانند ESP و ASR همکاری میکند. مانند تمام خودروهای 4 چرخ محرک، 4Matic هم از قوانین فیزیکی رانندگی تبعیت میکند. شما میتوانید رابطه متقابل این سیستم را با “دایره Kamm” در شکل زیر ببینید.
شرایط جاده ای به طور کامل در سیستم 4Matic رصد میشود تا از لغزشهای جانبی و طولی جلوگیری شود. مداخله مستقیم ASR یا 4SET باعث میشود که نیروی Traction همواره در بیشترین حالت خود قرار بگیرد تا شتاب گیری به بهترین نحو صورت بگیرد. در این بین لغزش نیز به حداقل خود میرسد و پایداری مستقیم خودرو در طی این فرایند به طور کامل تضمین میشود.
به همین علت اگر جاده لغزنده باشد، سیستم کنترلی ASR با توجه به نحوه رانندگی وارد عمل میشود. حال این مداخله ASR بدون توجه به اطلاعات دقیقی که توسط دادههای سنسور ESP که دینامیک طولی و جانبی خودرو را ارزیابی میکنند، هیچ ارزشی ندارد. یعنی به واسطه اندازه گیری مداوم پایداری طولی و جانبی توسط سنسورها، بهترین تصمیم با توجه به خواستههای راننده و شرایط موجود جاده اتخاذ میشود.
بنا به اظهارات سازندگان هنگامی که سطح کم اصطکاکی در جاده وجود داشته باشد سیستمهای کنترلی تورک موتور را در همان چرخ کاهش میدهند تا اینکه تایر بتواند نیروی جانبی مناسب را پیدا کند. اگر سیستم ASR نتواند این موقعیت را کنترل کند سیستم ESP مداخله کرده و با ترمز گیری مناسب بر روی هر چرخ پایداری خودرو را حفظ میکنند.

E 350 4MATIC
در شرایط زمستانی در برخی موارد شاید نیاز داشته باشید که کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESP) را خاموش کنید. معمولاً زمانی که بخواهید از برف عمیق بیرون بیایید ممکن است نیاز به خاموش کردن آن داشته باشید. حتی در زمانی که ESP شما خاموش است راننده مرسدس بنز همچنان میتواند از مزایای این سیستم به خصوص در ترمز گیری استفاده نماید. البته باید به یاد داشته باشید که محض برگشتن به جاده لغزنده معمولی پوشیده شده از برف باید سیستم ESP را دوباره فعال کنید.
هر چند با وجود تلاش مهندسین برای کنترل بهتر خودرو ولی راننده باید با توجه به شرایط موجود که چه قدر میتواند ایمن باشد، باید عمل کند. اصلاً مهم نیست که سیستم چه قدر خوب کار میکند، راننده نباید به طور کامل به این سیستمها اطمینان کند. راننده باید همیشه رانندگی خود را با توجه به شرایط جادهای هماهنگ کند تا وسیله نقلیه خود را بتواند به بهترین نحو کنترل کند. البته باید توجه داشت که لاستیکهای مخصوص زمستان خیلی میتواند به راننده در بهبود پایداری بیشتر خودرو کمک کند. [دانلود ویدئو]
در دهن ایران خودرو و سایپا می کوبد
در دهن خیلی گنده تر از ایران خودرو و سایپا می کوبد!!!!!!!
xDrive در عمل نتایج بهتری نشون داده
این هم ســــنــــد:
http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/237/cbb9373d83e6b4e269121aaad38b42d6710972.mp4
واقعا عالی بود توی این چند روزه مطالب خیلی خوب و آموزنده ای گذاشتید.
بسیار ممنون آقای طهوری.
دوستان دقت کردید اکثر تکنولوژی ها رو آلمانی ها اختراع می کنن. واقعا آلمانی ها ترکوندن.
P E U G E O T
نخیر اینطور نیست.شما فقط اون هایی که ساخت آلمانی ها بوده رو میبینی.
اولین استفاده از ایربگ>در کادیلاک(اکثرا اشتباهاً فکر میکنن اولین بار بنز از ایربگ استفاده کرد در صورتی که طبق اسناد ، کادیلاک اولین بوده)
اولین استفاده از ترمز ABS در کشنده های دهه 70 امریکایی بوده(سند موچود میباشد)
اولین استفاده از کروز کنترل تطبیفی توسط لکسس.
روش های نوین کاهش زمان و هزینه تولید توسط تویوتا(که خودش یه بحث بسیار پیچیده ای هست)
شما باید یه مقدار جلوتر از بینیت رو هم ببینی
ووو….
درود.
زیگماااااااااااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!
چی میگی؟؟؟
همه میدونند که ترمز ABS ساخته ی شرکت بوش المان و اولین بار بر
روی بنز های اتاق اس در دهه ی هفتاد میلادی بوده.
بعدشم طراح ایربگ برای ماشین های امریکایی یک مهندس المانی
بوده.چون امریکایی ها عقیده ای به بستن کمربند ایمنی نداشتند.
حمید خیلی اطلاعاتش از من بیشتره.مخصوصا در بنز.
((( ایران و المان )))
میلاد جان شما لطف داری – زیگما تو به بینی پژو چیکار داری ؟؟؟؟ محض اطلاعت ایربگ رو همون طور که میلاد میگه Walter Linderer یه مهندس آلمانی اختراع کرد دهه 50 میلادی . بعدش هم در اختیار کمپانی کرایسلر گذشت نه کادیلاک ، هیچ کس هم فکر نمیکنه بنز اولین استفاده از ایربگ رو کرده!!!کرایسلر بود در دهه 60 استفاده کرد .
راستی کروز کنترل هم اولین بار آمریکایی ها اختراع کردن 1948 یه مهندسی بود Ralph Teetor (شاید اشتباه باشه اسپلینگش) ، حالا لکسس بعد از 50-60 سال زحمت کشید تطبیقیش کرد!!!! وای چه کار بزرگی!!!! اگه لکسس نبود صنعت خودرو به بن بست میرسید!!! لکسس با اینکار دنیا رو نجات داد!!! آخ آخ آخ آخ آخ … دست بردار زیگما ، اختراعات آلمانیا تو ماشین بیشتر از یه جلد دو جلد کتابه . حالا این وسط واسه پیام بازرگانی اجازه دادن چهارتا چیز هم جوون ترها اختراع کنن خوش باشن!!!! مثل لکسس
با سلام خدمت شما
گواهی ثبت اختراع ایربگ برای کارخانه مرسدس بنز می باشد که اگه بخاین می تونم سند و شماره ثبت اختراع ایربگ رو توسط بنز بهتون ارائه بدم در من خودتون با یه سرچ ساده می تونید پیداش کنید
همون طور که دوستان هم گفتند همین چند روز پیش بود که مطلب کاملی در مورد سیستم ترمز بدون قفل و ابداع اون توسط بوش و استفاده از اون توسط بنز و ب باو و توسط همین سایت منتشر شد بخاید لینک اون رو هم بهتون بدم
دوست عزیز بحث اینجا آلمان یا آمریکا نیست بلکه پیشرفت یه شرکت در احترام به خواست مشتری ها و ابداع تکنولوژی های جدی هست اولین کروز کنترل تطبیقی هم بنز در سال 2000 روی سری اس برای اولین بار تو دنیا رو ماشینش نصب کرد اگه بخاید لینک تاپ گیر این قضیه و توضیحات جمیز می در این مورد هم هست.لکسوس کجا بود ؟؟؟
این بحث 4MATIC نشون دهنده توانایی یه شرکت در جلب مشتری و احترام به همه اون سلیقه هاست دوست عزیز و گرامی
علی جان تا جایی که من میدونم اولین ایربگ روی کرایسلر نصب شد ، منتها به شکل ایربگهای امروزی نبود.فکر میکنم ایربگهای امروزی کار بنز بوده و SRS Airbag ، اگه دقت کرده باشید همون ایربگ اولیه هم دهه پنجاه اختراع کردن 10 سال بعد استفاده کردن بس که اشکال داشت مثلا دیر عمل میکرد ، به سرنشین آسیب میزد و … اگه اشتباه میکنم اصلاح کنید ، چون من لیست بنز رو روی mbusa که وب سایت بنز در آمریکا هست خوندم خودشون ایربگ رو نذاشتن
زیگما جان حالا چرا اینقدر عصبانی؟
تازه من گفتم بیشترشو نگفتم همشو که.
بعدشم این چه اخلاقیه داری دوست داری همیشه مخالف باشی و جو رو متشنج کنی
از اینا گذشته شما به بینی من چی کار داری؟
ای بابا از دست تو
اونها به فکر چی اند ما به فکر چی
خدا آخر عاقبتمون رو ختم به خیر کنه
و باز هم تشکر از مطالب فنی و علمی بسیار زیباتون. مطالب کاملا بدربخوری هست بخصوص برای مقایسه خودروها
میگن 206 هم مدل 4MATIC داشته و ایرانخودرو با اپکو سفارشی میزنند؟؟راسته یا دروغه؟؟بقیه ی مشخصاتش چیه؟؟؟
واقعا مطلب خوب و جالبی بود. لطفا از BlueEFFICIENCY(میدونم که مصرف و درصد CO2 رو کمتر میکنه ولی بکم جامع تر) هم یه مقاله بگذارید. ممنون
عالی بود
در تکمیل یا ادامه این مقاله در مورد سیستمهای Quarda drive , Quadra trac که در جیپ گرند چروکی معرفی شدند و بعدها کمپانی های دیگه از روش کپی کردند هم مقاله ای داشته باشید لطفا
ایضا سیستم KDSS در تویوتا در خصوص سیستم تعلیق داینامیک
به نظرم ادم تا خودش پشت فرمونش نشینه بهتر نظر نده
آفرین
واقعا وقتی راننده پشت فرمان این گونه ماشین ها میشینه حالا فرق نمیکنه که ازچه برندی باشه واقعا حس اعتماد به راننده داده میشه که خیلی عالیه
وقتی ما ها پشت این ماشینا بشینیم دیگه بیرون بیا نیستیم . اگه به من ساعت 10 شب یه مرسدس بدن همون موقع می رم جاده امام رضا (ع) و تا مشهد یه سره می رم بدون توقف!!!!!!!
بخصوص وقتی از ماشینای ایرانی پیاده بشینی پشت اینا … درسته
خیلی خوب بود. اگه میشه درمورد xDrive و Quattro هم مطلب بذارین. ممنون
بنزهای ساخت AMG این سیستم 4 ماتیک رو بهینه سازی کردن و یه حرف S هم به آخر لوگو AMG اضافه کردن که واقعا محشره.
صد بار گفتم بازم میگم
بنز بی لوگو AMG مثل جرج کلونی با زیر پیراهنه.شاید خوشگل باشه ولی خوشتیپ نیست.
stay a live AMG
در مورد بی ام و هم همین طور صادقه.بی ام و هم با M-power یه چیز دیگست.
بنز با AMG لایک
بنز بی AMG دیسلایک
مشکل از خودمونه چه کار به سایپا و ایران خودرو داره . خودمون هیچ چی نیستیم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….با کمی فکر کردن.
یه دنیاست و یه بنز یه دونه باشیــــــــــــی!!!
اما به نظرم سیستم کواترو audi عملکرد بهتری داره؟؟!!!
کلا این مرسدس بنز منو با این تکنولوژیهاش کشته. خیلی این سیستمو دوسش دارم. دستشونم درد نکنه. دمشونم گرم. اونا کجان و ما کجا؟!…
اقای زیگما دانشمند محترم رو کن مدرکتو ببینیم.ماشینای48 سال بیش بنز abs داشته.یدونه مدرک رو کن صدتا رو کنم برات .درباری سازنده ماشین قشنگ حرف بزن.
من نمی فهمم دعوا بر سر اینکه اول کی اختراع کرده ینی چی؟! آخه مرسدس یا جی ام یه شبه که یه چیزو اختراع نکردن.
یکی از دوستام ماشین آلات کشاورزی می خونه. کتاباشو خوندم کف کردم!
بیش تر سیستمای پیشرفته ماشینای امروزی به شکل اولیه و کاملا مکانیکی تو دهه های 40 50 میلادی روی تراکتوراشون که عمدتا آمریکایی هستن استفاده می شده. مثلا یه چیزی مثل قفل دیفرانسیل و تقسیم نیرو بین محور ها و چرخ ها!
مهندسی معکوس الان کار رو به اینجا رسونده. نه فقط یه شرکت خاص!
ما ها چرا بخودمون اجازه اظهار نظر های بیجهت میدیم؟؟؟؟ ما چکاره ایم؟حالم ازین حرفها تعصبی در مورد بنز بهم میخوره.طرف اومده مرسدس رو نقد میکنه!!!